Teknologi sistem
pacuan hibrid kenderaan boleh dibahagikan kepada 2 iaitu:
- Pacuan bivalen
- Pacuan hibrid
Pacuan bivalen
merujuk kepada teknologi pacuan yang mempunyai enjin pembakaran dalam yang
boleh membakar beberapa jenis bahan api yang berbeza untuk menghasilkan kuasa
pacuan. Ia boleh beroperasi dengan menggunakan bahan api fosil dan bahan api
yang boleh diperbaharui (diesel dan biodiesel) atau bahan api cecair dan gas
(petrol, NGV dan gas propana cecair).
Pacuan bivalen |
Pacuan hibrid
merupakan gabungan dua jenis sistem pacuan yang berbeza, teknologi hibrid
merupakan gabungan antara enjin dan motor elektrik. Pacuan hibrid boleh menjana
tenaga elektrik dari tenaga kinetik (pemulihan tenaga brek atau brake energy recuperation). Dalam sistem ini sebuah motor digunakan untuk
membantu menambah kuasa kenderaan dan berfungsi sebagai motor penghidup untuk
enjin pembakaran dalam.
Kenderaan HEV boleh
dikelaskan kepada 3 jenis iaitu:
- Hibrid sepenuhnya (full hybrid drive)
- Separa hibrid (mild hybrid drive)
- Hibrid kecil (micro hibrid)
Kenderaan hibrid kecil
(mikro hibrid) dilengkapi dengan starter-generator yang berfungsi untuk
menjalankan fungsi “start stop” serta brake recuperation. Sistem ini dilengkapi
dengan motor penghidup khas yang boleh menghidupkan enjin dengan cepat setelah
enjin dimatikan. Sistem ini juga menukarkan sebahagian daripada tenaga kinetik
yang terhasil semasa membrek kepada tenaga elektrik yang digunakan untuk
mengecas bateri. Bateri yang digunakan untuk sistem ini adalah daripada jenis
AGM.
Micro hybrid |
Dalam kenderaan separa
hibrid, motor elektrik berfungsi untuk menambah kuasa enjin pembakaran dalam.
Kenderaan ini tidak boleh dipandu dengan menggunakan kuasa elektrik. Dalam
sistem ini, lebih banyak tenaga kinetik yang dihasilkan semasa membrek dapat
ditukarkan kepada tenaga elektrik dan disimpan dalam bateri voltan tinggi.
Bateri voltan tinggi dan komponen elektrik direka untuk menampung dan
menghasilkan voltan yang lebih tinggi.
Mild hybrid |
Dalam sistem pacuan
hibrid penuh, motor elektrik berkuasa tinggi digunakan untuk mengerakkan enjin
pada kelajuan rendah. Enjin pembakaran akan dihidupkan dan digunakan apabila
kenderaan digerakkan pada kelajuan yang lebih tinggi.
Sistem ini turut
dilengkapi dengan fungsi “automatic start stop”, di mana enjin pembakaran dalam
akan dimatikan dan menghidupkan kenderaan semasa berada pada keadaan melahu
sebagai contoh semasa berhenti di lampu isyarat, semasa kenderaan berada dalam
kesesakan lalu lintas dan semasa kenderaan dipandu turun bukit. Ia bertujuan
untuk mengurangkan penggunaan bahan api dan mengurangkan pencemaran.
Full hybrid |
VW, Self study training material, SSP 499: Basic electrical drive
__________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
Ulasan
Catat Ulasan