Langkau ke kandungan utama

Komponen utama kenderaan hibrid



Kenderaan hybrid terdiri daripada:

       Enjin pembakaran dalam

       Motor Generator 1 (MG1)

       Motor Generator 2 (MG2)

       Planetary gear set

       Inverter

       HV battery

       HV ECU



 Komponen utama kenderaan hybrid

                              

Motor generator 1 (MG 1)


MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle.. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2.






Kedudukan MG1 pada enjin

             

Motor generator 2 (MG 2)


Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semasa kelajuan tinggi serta membantu menambah kuasa kenderaan apabila kenderaan dipandu dengan laju. Ia akan berfungsi sebagai generator semasa proses regenerative braking.





  Kedudukan MG 2

Planetary gear unit

Berfungsi untuk memisahkan penyambungan di antara MG1, MG2 dan enjin. MG1 disambung kepada planetary gear. MG2 disambung kepada ring gear. Engine output shaft disambung kepada planetary carrier. Berfungsi sebagai mencantumkan kuasa dari enjin dan MG2, dan berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi semasa brake regenerative.



Kedudukan planetary gear set



Bateri voltan tinggi (HV battery)


Berfungsi untuk membekal kuasa elektrik kepada MG2 semasa enjin mula dihidupkan, memecut dan menaiki bukit. Ia juga berfungsi untuk menyimpan kuasa yang dihasilkan oleh MG2 semasa regenerative braking dan MG1 hasil daripada putaran enjin. Bateri voltan tinggi digunakan untuk membekalkan kuasa kepada motor apabila enjin dihidupkan dan apabila kuasa tambahan diperlukan.


HV battery

Rujukan:
 http://www.autoshop101.com/forms/Hybrid01.pdf

__________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan