Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.
Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kendalian stereng sekalipun semasa enjin tidak bekerja.
EPS ECU menggunakan keluaran dari penderia daya kilas (torque sensor) dan maklumat dari skid control ECU untuk menentukan kadar kelajuan kenderaan dan kadar tork yang diperlukan untuk menentukan arah dan daya bantuan kuasa yang perlu diberikan kepada sistem stereng. Ia kemudiannya akan mengerakkan motor mengikut arah yang diperlukan.
Gear stereng
Apabila
roda stereng diputar, daya kilas akan dipindahkan ke pinan lalu menyebabkan
syaf masukan (input shaft) berputar. Bar kilasan (torsion bar) yang bersambung
dengan syaf masukan dan pinan akan terpiuh sehingga kadar daya kilas dan tindak
balas adalah sama. Penderia daya kilas (torque sensor) mengesan kadar piuhan
bar kilasan dan menukarkan kadar daya kilas yang dihasilkan oleh bar kilasan ke
dalam bentuk isyarat elektrik.
Motor arus
terus
Motor
arus terus menggunakan worm gear untuk memindahkan daya kilas dari motor ke
column shaft.
Mekanisme
pengurangan (reduction mechanism)
Mekanisme
pengurangan memindahkan kuasa motor ke syaf pinan. Mekanisme pengurangan
terdiri daripada ring gear yang diikat pada shaf pinan dan gear pinan yang digabungkan
dengan syaf motor. Kuasa motor dipindahkan oleh mekanisme pengurangan kepada
syaf pinan yang membantu mengerakkan stereng.
Penderia daya kilas (torque sensor)
Penderia daya kilas mengesan kadar piuhan bar kilas dan
menukarkannya ke dalam isyarat elektrik. Unit kawalan sistem stereng kuasa
elektrik (EPS ECU) menggunakan isyarat tersebut untuk menetukan jumlah bantuan
kuasa yang perlu dihasilkan oleh motor arus terus.
Unit kawalan
sistem stereng kuasa elektrik (EPS ECU)
EPS
ECU menerima isyarat daripada pelbagai penderia, maklumat ini digunakan untuk menentukan
keadaan semasa kenderaan dan menentukan kadar bantuan yang perlu diberikan oleh
motor arus terus.
Fungsi gagal
selamat (fail safe function)
Jika
unit kawalan stereng kuasa elektrik mengesan kerosakan dalam sistem EPS lampu
amaran menyala untuk memberi amaran kepada pemandu. EPS ECU akan menyimpan DTC
dan bekalan kuasa ke sistem EPS akan diputuskan. Walau bagaimanapun, sistem
masih boleh dikawal secara manual.___________________________________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
https://dropshippermillennial.com/dm70
Terbaik ...... Terima Kaseh ilmu d bagi......
BalasPadamThanks for taking the time to share this wonderful information with us. I have enjoyed going over all your articles and have been learning so much from each of them. Have a great rest of your day.
BalasPadamLawyer
Kereta Honda city saya bila dlm keadaan slow stereng normal.tapi bila laju stereng menjadi berat..apa masalah..seolah2 macam tk cukup curren....
BalasPadam