Langkau ke kandungan utama

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)


Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik. 

Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kendalian stereng sekalipun semasa enjin tidak bekerja.  

EPS ECU menggunakan keluaran dari penderia daya kilas (torque sensor) dan maklumat dari skid control ECU untuk menentukan kadar kelajuan kenderaan dan kadar tork yang diperlukan untuk menentukan arah dan daya bantuan kuasa yang perlu diberikan kepada sistem stereng. Ia kemudiannya akan mengerakkan motor mengikut arah yang diperlukan.




Gear stereng
Apabila roda stereng diputar, daya kilas akan dipindahkan ke pinan lalu menyebabkan syaf masukan (input shaft) berputar. Bar kilasan (torsion bar) yang bersambung dengan syaf masukan dan pinan akan terpiuh sehingga kadar daya kilas dan tindak balas adalah sama. Penderia daya kilas (torque sensor) mengesan kadar piuhan bar kilasan dan menukarkan kadar daya kilas yang dihasilkan oleh bar kilasan ke dalam bentuk isyarat elektrik. 








Motor arus terus
Motor arus terus menggunakan worm gear untuk memindahkan daya kilas dari motor ke column shaft. 












Mekanisme pengurangan (reduction mechanism)
Mekanisme pengurangan memindahkan kuasa motor ke syaf pinan. Mekanisme pengurangan terdiri daripada ring gear yang diikat pada shaf pinan dan gear pinan yang digabungkan dengan syaf motor. Kuasa motor dipindahkan oleh mekanisme pengurangan kepada syaf pinan yang membantu mengerakkan stereng.


Penderia daya kilas  (torque sensor)
Penderia daya kilas mengesan kadar piuhan bar kilas dan menukarkannya ke dalam isyarat elektrik. Unit kawalan sistem stereng kuasa elektrik (EPS ECU) menggunakan isyarat tersebut untuk menetukan jumlah bantuan kuasa yang perlu dihasilkan oleh motor arus terus.



Unit kawalan sistem stereng kuasa elektrik (EPS ECU)
EPS ECU menerima isyarat daripada pelbagai penderia, maklumat ini digunakan untuk menentukan keadaan semasa kenderaan dan menentukan kadar bantuan yang perlu diberikan oleh motor arus terus.



Fungsi gagal selamat (fail safe function)
Jika unit kawalan stereng kuasa elektrik mengesan kerosakan dalam sistem EPS lampu amaran menyala untuk memberi amaran kepada pemandu. EPS ECU akan menyimpan DTC dan bekalan kuasa ke sistem EPS akan diputuskan. Walau bagaimanapun, sistem masih boleh dikawal secara manual.



___________________________________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:
https://dropshippermillennial.com/dm70




 

Ulasan

  1. Terbaik ...... Terima Kaseh ilmu d bagi......

    BalasPadam
  2. Thanks for taking the time to share this wonderful information with us. I have enjoyed going over all your articles and have been learning so much from each of them. Have a great rest of your day.
    Lawyer

    BalasPadam
  3. Kereta Honda city saya bila dlm keadaan slow stereng normal.tapi bila laju stereng menjadi berat..apa masalah..seolah2 macam tk cukup curren....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas