Peringkat adalah
bilangan gangguan yang dihasilkan oleh satu putaran komponen. Satu bonggol pada
tayar menghasilkan satu gangguan untuk setiap pusingan keadaan ini dikenali
sebagai gangguan peringkat pertama. Jika roda berputar 10 kali sesaat, terdapat
10 gangguan sesaat. Ini mewujudkan gangguan pertama-perintah sebanyak 10 Hz.
Jika terdapat dua
buah bonggol di atas tayar, gangguan peringkat kedua akan terhasil. Jika roda berputar 10 kali sesaat ia akan
menghasilkan menghasilkan 20 gangguan sesaat. Ini mewujudkan gangguan peringkat
kedua sebanyak 20 Hz. Tiga buah bonggol akan mewujudkan gangguan peringkat
ketiga, empat buah bonggol akan mewujudkan gangguan peringkat ke empat dan
seterusnya.
Maklumat
peringkat getaran boleh membantu juruteknik semasa mengesan punca masalah
getaran. Sebagai contoh jika kenderaan
menghasilkan getaran sebanyak 68Hz. Dari pengiraan didapati bahawa aci pemacu berputar pada kelajuan 34
pusingan sesaat atau 34 Hz. Frekuensi peringkat kedua aci pemacu ialah 68 Hz,
ini adalah sama dengan nilai frekuensi yang menghasilkan masalah yang sedang
dikaji.
Setelah
mengetahui bahawa masalah mungkin berpunca daripada getaran peringkat kedua,
akan perlu mengkaji bahagian-bahagian yang boleh menghasilkan getaran jenis
ini. Sendi Universal ialah komponen yang baik untuk diperiksa kerana ia boleh
menghasilkan dua gangguan pada setiap pusingan aci pemacu. Kehilangan salah
sebuah pemberat pada aci pemacu boleh disingkirkan daripada senarai kerana ia
hanya akan menghasilkan getaran peringkat pertama sahaja.
Contoh peringkat
getaran:
Getaran peringkat
setengah
Getaran peringkat
setengah dihasilkan oleh komponen yang berputar pada separuh kelajuan aci
engkol (crankshaft) berada dalam keadaan tidak seimbang atau mempunyai runut
berlebihan. Sebagai contoh masalah aci sesondol (camshaft) tidak seimbang,
boleh di atasi dengan membuat pembetulan pada runut yang menghasilkan gegaran.
Getaran peringkat
pertama
Getaran peringkat
pertama dihasilkan oleh komponen yang berputar pada kelajuan yang sama dengan
kelajuan aci engkol (crankshaft) berada dalam keadaan tidak seimbang atau
mempunyai runut berlebihan. Contohnya ialah roda tenaga atau penukar tork yang
tidak seimbang dan perbezaan jisim
campuran udara dan bahan api antara silinder ke silinder. Dalam kes-kes yang
jarang berlaku, aci engkol (crankshaft) itu sendiri yang tidak seimbang.
Mengimbangkan komponen atau membetulkan runut boleh membawa getaran kepada
tahap yang boleh diterima.
Getaran peringkat
kedua
Getaran peringkat
kedua disebabkan oleh gerakan omboh ke atas dan ke bawah. Ia menyebabkan
penurunan jisim dan gerakan mewujudkan getaran semula jadi.
Tanda-tanda
ketidakseimbangan enjin termasuk:
- Enjin bergegar dengan kelajuan rendah (frekuensi gegaran antara 8 hingga 20 Hz) apabila enjin berada pada kelajuan 480 hingga 1200 pusingan seminit.
- Bunyi kasar kedengaran apabila enjin bergerak pada kelajuan antara 1,200 hingga 3,000 pusing seminit, ia menghasilkan getaran pada frekuensi 20 hingga 50 Hz . Getaran peringkat pertama dan kedua biasanya dikesan semasa menjalankan ujian neutral run – up test.
Getaran peringkat
ketiga
Getaran peringkat
ketiga disebabkan oleh mana-mana komponen yang mempunyai tiga titik yang tidak
seimbang.
Ulasan
Catat Ulasan