Bentuk ekzos yang
panjang dan sempit menyebabkan ia mudah bergetar, getaran bertambah besar
kerana ia disambung kepada enjin yang merupakan sumber getaran yang paling
besar dalam kenderaan.
Apabila paip
ekzos bergetar dengan frekuensi yang sama dengan frekuensi enjin, getaran akan
bertambah besar dan getaran dihantar kepada badan kenderaan melalui o-ring dan
pengikat peredam bunyi (muffler clamps), menyebabkan bunyi dentuman terhasil
kepada badan kenderaan. Untuk mengatasi masalah ini anda boleh menanggalkan
o-ring satu persatu.
Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: What is
NVH? (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION
__________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
Ulasan
Catat Ulasan