Dalam bahasa yang mudah “Start Stop system” ialah sistem yang berfungsi untuk mematikan
enjin apabila kenderaan diberhentikan atau enjin berada pada keadaan melahu (idle) dan menghidupkan enjin dengan
segera apabila diperlukan. Ia amat berkesan semasa memandu di kawasan bandar
yang mempunyai bilangan lampu isyarat serta kesesakan yang tinggi. Sistem ini
bertujuan untuk mengurangkan penggunaan bahan api dan seterusnya mengurangkan
kadar penghasilan CO2 .
Melalui teknologi hybrid sistem “start stop”
telah digunakan dengan lebih meluas. Dalam kenderaan konvensional, enjin hanya
boleh dimatikan apabila kenderaan berada dalam keadaan pegun.
Dalam kenderaan hibrid penuh, kenderaan boleh
digerakkan dengan menggunakan tenaga elektrik. Ini membolehkan enjin dimatikan
walaupun kenderaan sedang dipandu atau bergerak. Enjin hanya dihidupkan apabila
perlu. Biasanya enjin pembakaran dalam hanya akan digunakan apabila kenderaan
memecut, kenderaan dipandu dengan kelajuan tinggi, membawa beban berat atau cas
bateri rendah. Jika cas dalam bateri voltan tinggi rendah, sistem hibrid akan
menghidupkan enjin yang akan mengerakkan motor/geneator yang berfungsi sebagai
generator untuk mengecas semula bateri voltan tinggi.
Dalam keadaan yang lain, kenderaan boleh
dipandu secara elektrik dengan tanpa perlu menghidupkan enjin. Ia berlaku
apabila kenderaan dipandu dalam aliran kenderaan yang perlahan, semasa
kenderaan dipandu menuruni bukit atau semasa kenderaan bergolek sebelum
berhenti.
Apabila enjin tidak bergerak, ia tidak
menggunakan bahan api dan tidak menghasilkan pencemaran. Sistem start stop
meningkatkan kecekapan kenderaan dan memelihara alam sekitar. Dalam kenderaan
yang menggunakan pemampat penyaman udara menggunakan kuasa elektrik, sistem
penyaman udara masih boleh bekerja sekalipun enjin dimatikan.
Ulasan
Catat Ulasan