Langkau ke kandungan utama

Start stop system



Dalam bahasa yang mudah “Start Stop system” ialah sistem yang berfungsi untuk mematikan enjin apabila kenderaan diberhentikan atau enjin berada pada keadaan melahu (idle) dan menghidupkan enjin dengan segera apabila diperlukan. Ia amat berkesan semasa memandu di kawasan bandar yang mempunyai bilangan lampu isyarat serta kesesakan yang tinggi. Sistem ini bertujuan untuk mengurangkan penggunaan bahan api dan seterusnya mengurangkan kadar penghasilan CO2 .

Melalui teknologi hybrid sistem “start stop” telah digunakan dengan lebih meluas. Dalam kenderaan konvensional, enjin hanya boleh dimatikan apabila kenderaan berada dalam keadaan pegun.

Dalam kenderaan hibrid penuh, kenderaan boleh digerakkan dengan menggunakan tenaga elektrik. Ini membolehkan enjin dimatikan walaupun kenderaan sedang dipandu atau bergerak. Enjin hanya dihidupkan apabila perlu. Biasanya enjin pembakaran dalam hanya akan digunakan apabila kenderaan memecut, kenderaan dipandu dengan kelajuan tinggi, membawa beban berat atau cas bateri rendah. Jika cas dalam bateri voltan tinggi rendah, sistem hibrid akan menghidupkan enjin yang akan mengerakkan motor/geneator yang berfungsi sebagai generator untuk mengecas semula bateri voltan tinggi.

Dalam keadaan yang lain, kenderaan boleh dipandu secara elektrik dengan tanpa perlu menghidupkan enjin. Ia berlaku apabila kenderaan dipandu dalam aliran kenderaan yang perlahan, semasa kenderaan dipandu menuruni bukit atau semasa kenderaan bergolek sebelum berhenti.

Apabila enjin tidak bergerak, ia tidak menggunakan bahan api dan tidak menghasilkan pencemaran. Sistem start stop meningkatkan kecekapan kenderaan dan memelihara alam sekitar. Dalam kenderaan yang menggunakan pemampat penyaman udara menggunakan kuasa elektrik, sistem penyaman udara masih boleh bekerja sekalipun enjin dimatikan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas