Langkau ke kandungan utama

Jenis kebisingan - Paluan (beat)



Bunyi paluan merupakan gabungan dua sumber bunyi.  Sebagai contoh apabila tala bunyi (tuning fork) diketuk ia menghasilkan nada tulen pada frekuensi tertentu.  Jika tala bunyi kedua yang mempunyai nada yang berbeza diketuk ia boleh dibezakan di antara satu sama lain. Walau bagaimanapun, jika nada yang dihasilkan oleh kedua – dua tala bunyi adalah sama, kedua-dua nada menghasilkan bunyi paluan terhasil daripada perbezaan antara 2 frekuensi.  Jika nada yang dihasilkan adalah sama atau hampir sama, ia tidak boleh dibezakan dan dianggap sebagai satu bunyi.




Rajah di bawah menggambarkan dua tala bunyi yang menghasilkan gelombang bunyi dengan palung (trough) dan puncak (Peak).

 


Dua gelombang bunyi ini mempunyai frekuensi yang sedikit berbeza. Tahap bunyi menjadi lebih tinggi apabila kedua –dua gelombang bunyi berada di puncak pada masa yang sama. Tahap bunyi akan jatuh apabila salah satu gelombang bunyi berada di puncak manakala yang satu lagi berada pada palung. Apabila kedua - dua gelombang bunyi digabungkan, bunyi denyutan akan terbentuk di mana kekuatannya akan berubah dari semasa ke semasa.

 


Kesan bunyi lebih mudah untuk dikesan jika julat perbezaan frekuensi adalah antara 1–6Hz. Perbezaan frekuensi yang kecil menyebabkan bunyi sukar untuk dibezakan dan ia dianggap sebagai bunyi sahaja. Jika perbezaan frekuensi melebihi 6Hz, nada yang dihasilkan oleh gelombang unyi boleh dibezakan. Bunyi paluan terhasil daripada gabungan daripada pelbagai jenis getaran.



Kombinasi komponen yang kerap menghasilkan bunyi paluan ialah:

  • Enjin dan penghawa dingin pemampat
  • Enjin dan pam stereng kuasa hidraulik atau aksesori lain
  • Enjin dan getaran aci pacu (drive shaft)
  • Tayar yang tidak seragam
  • Tayar dan getaran aci pacu (drive shaft)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas