Bunyi paluan
merupakan gabungan dua sumber bunyi.
Sebagai contoh apabila tala bunyi (tuning fork) diketuk ia menghasilkan
nada tulen pada frekuensi tertentu. Jika
tala bunyi kedua yang mempunyai nada yang berbeza diketuk ia boleh dibezakan di
antara satu sama lain. Walau bagaimanapun, jika nada yang dihasilkan oleh kedua
– dua tala bunyi adalah sama, kedua-dua nada menghasilkan bunyi paluan terhasil
daripada perbezaan antara 2 frekuensi.
Jika nada yang dihasilkan adalah sama atau hampir sama, ia tidak boleh
dibezakan dan dianggap sebagai satu bunyi.
Rajah di bawah
menggambarkan dua tala bunyi yang menghasilkan gelombang bunyi dengan palung
(trough) dan puncak (Peak).
Dua gelombang
bunyi ini mempunyai frekuensi yang sedikit berbeza. Tahap bunyi menjadi lebih
tinggi apabila kedua –dua gelombang bunyi berada di puncak pada masa yang sama.
Tahap bunyi akan jatuh apabila salah satu gelombang bunyi berada di puncak
manakala yang satu lagi berada pada palung. Apabila kedua - dua gelombang bunyi
digabungkan, bunyi denyutan akan terbentuk di mana kekuatannya akan berubah
dari semasa ke semasa.
Kesan bunyi lebih
mudah untuk dikesan jika julat perbezaan frekuensi adalah antara 1–6Hz.
Perbezaan frekuensi yang kecil menyebabkan bunyi sukar untuk dibezakan dan ia
dianggap sebagai bunyi sahaja. Jika perbezaan frekuensi melebihi 6Hz, nada
yang dihasilkan oleh gelombang unyi boleh dibezakan. Bunyi paluan terhasil
daripada gabungan daripada pelbagai jenis getaran.
Kombinasi
komponen yang kerap menghasilkan bunyi paluan ialah:
- Enjin dan penghawa dingin pemampat
- Enjin dan pam stereng kuasa hidraulik atau aksesori lain
- Enjin dan getaran aci pacu (drive shaft)
- Tayar yang tidak seragam
- Tayar dan getaran aci pacu (drive shaft)
Ulasan
Catat Ulasan