Bateri mengikut maksud
asalnya merujuk kepada medium penyimpanan tenaga elektrik yang tidak boleh
diisi semula. Bateri jenis ini dikenali sebagai sel primer.
Sel primer melepaskan
tenaga kimia yang tersimpan sebagai tenaga elektrik melalui tindak balas kimia.
Bateri ini tidak dicas atau diisi semula.
Bateri isian semula
terdiri dari sel sekunder. Bateri yang paling banyak digunakan dalam kenderaan
adalah daripada jenis lead acid. Tenaga elektrik disimpan dalam sel sekunder..
Jumlah cas yang boleh disimpan ditentukan oleh jumlah bilangan sel sekunder
yang terdapat dalam bateri. Bateri ia boleh diisi semula dengan menggunakan
pengecas bateri.
Jenis-jenis bateri isian
semula:
- Lead acid battery
- Nickel cadmium battery
- Nickel metal hybrid battery
- Lithium ion battery
Di dalam I MiEV, HV battery diletakkan di bawah lantai, ia terdiri daripada
88 sel lithium ion 3.7V/50ah disambung secara siri untuk menghasilkan
330V/16kWh, dan membekalkan kuasa kepada motor elektrik (melalui inverter) dan
sistem penyamanan udara. Komponen lain seperti lampu dan lain – lain mendapat
bekalan kuasa dari bateri konvensional 12V, yang dicas menggunakan HV battery
melalui DC – DC converter yang
terdapat di dalam on board charger. Bateri ini turut dilengkapi dengan ciri – ciri keselamatan termasuk cell
monitoring device, electrical leakeage detector dan perumah yang kuat.
Di dalam Toyota Prius
bateri HV, ECU bateri dan system main relay (SMR) terletak di dalam sebuah
bekas khas di bonet belakang.
Binaan bateri voltan tinggi (toyota prius)
Cara mengecas bateri voltan tinggi
Bateri voltan tinggi boleh dicas dengan menggunakan
bekalan elektrik rumah melalui sistem pengecas on board. On board charger
digunakan untuk mengecas bateri untuk kenderaan elektrik atau plug in hybrid. Proses ini dilakukan dengan menyambungkan plag
kepada sumber tenaga rumah (220V/240V).
Battery ECU/Battery
management unit
ECU bateri mempunyai peranan seperti berikut:
- Membuat anggaran permintaan ampiar cas atau nyahcas dan keluaran cas dan nyahcas kepada HV ECU supaya state of charge (SOC) dapat dikekalkan pada kedudukan pertengahan.
- Membuat anggaran jumlah haba yang dihasilkan semasa proses cas dan nyahcas dan membuat pelarasan kelajuan kipas penyejuk untuk mengekalkan suhu yang sesuai.
- Mengawasi suhu dan voltan bateri, jika terdapat kerosakan, ia boleh menghalang atau memberhentikan proses cas dan nyahcas untuk mengelakkan kerosakan bateri HV.
Semasa kenderaan sedang bergerak, bateri HV akan mengalami proses cas dan nyahcas secara berulang kerana ia akan di nyahcas untuk mengerakkan MG2 semasa pecutan dan dicas semasa regerative braking semasa nyah pecutan.
Nilai sasaran SOC ialah 60%, apabila nilai SOC kurang dari
nilai sasaran, batery ECU akan menghantar isyarat kepada HV ECU. HV ECU akan
menghantar isyarat kepada ECU enjin untuk meningkatkan kuasa bagi mengecas
bateri HV. Jika SOC berada di bawah 20%, enjin tidak boleh bergerak.
Sistem main relay
berfungsi untuk menghubungkan dan memutuskan bekalan kuasa kepada litar voltan
tinggi berdasarkan arahan dari HV ECU.
Terdapat 3 buah relay,
iaitu 1 di bahagian negatif dan 2 di bahagian positif.
Apabila litar diaktifkan , SMR 1 dan SMR 3 akan “ON” . Perintang yang dipasang sebaris dengan SMR 1 berfungsi untuk melindungi litar daripada pengaliran arus yang berlebihan (inrush current).
Kemudian SMR 2 “ON” dan SMR 1 “OFF”, keadaan ini membolehkan pengaliran arus berlaku di dalam litar.
Apabila litar diaktifkan , SMR 1 dan SMR 3 akan “ON” . Perintang yang dipasang sebaris dengan SMR 1 berfungsi untuk melindungi litar daripada pengaliran arus yang berlebihan (inrush current).
Kemudian SMR 2 “ON” dan SMR 1 “OFF”, keadaan ini membolehkan pengaliran arus berlaku di dalam litar.
Apabila litar di nyah
aktifkan, SMR 2 dan SMR 3 “OFF”, bila ini berlaku HV ECU akan mengesahkan kedua
– dua relay telah “OFF”.
Untuk VW, sistem ini dikenali sebagai protective relay dan hanya
mengandungi 2 buah relay seperti yang ditunjukkan dalam rajah di bawah.
- Bateri voltan tinggi.
- Sistem pengurusan bateri.
- Protective relay (contactor).
- Power electronics.
- Electric motor/generator.
- Air conditioner compressor.
Sistem penyejukan bateri HV (Toyota Prius)
ECU bateri mengesan
perbezaan suhu bateri dengan suhu luaran dengan membuat perbandingan isyarat
yang diterima dari 3 penderia yang berfungsi untuk mengesan suhu bateri dan 1
penderia yang mengesan suhu udara masukan. Maklumat ini digunakan untuk
mengawal kelajuan kipas penyejuk. Sistem penghawa dingin digunakan untuk
menyejukkan bateri.
___________________________________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
https://dropshippermillennial.com/dm70
Ulasan
Catat Ulasan