Langkau ke kandungan utama

Jenis – jenis bateri kenderaan



Bateri kenderaan boleh dikelaskan kepada 4 jenis iaitu:

  • Bateri sel basah. 
  • Bateri Valve Regulated Lead Acid (VRLA)
  •  Bateri gel. 
  • Bateri Absorbent Glass Mat (AGM).
Bateri sel basah ialah bateri yang menggunakan elektrolit cecair.  Ia dilengkapi dengan penutup boleh tanggal untuk tujuan penyelenggaraan atau tanpa penutup atau tudung (bebas penyelenggaraan).



Kelebihan:
  • Harga berpatutan. 
  • Mudah didapati. 
  • Sesuai untuk ditempatkan diruang nejin.
Kelemahan:

  • Paras elektrolit perlu diperiksa semasa membuat penyelenggaraan. 
  • Terdedah kepada risiko kebocoran.
 
Gas yang terhasil semasa proses mengecas bateri sel basah dialirkan melalui lubang gas sepusat.  Gas ini akan dialirkan ke salah satu daripada salur keluar yang terdapat pada penutup bateri. Jika terdapat 2 buah salur keluar, salah satunya akan ditutup. Untuk bateri yang dilengkapi dengan penutup sel, O ring digunakan untuk menghalang elektrolit dari terlepas keluar, jika ini berlaku ia boleh merosakkan bateri akibat dari kakisan asid. Apabila mengecas bateri sel basah yang mempunyai penutup boleh tanggal, jangan tanggalkan penutup tersebut.


Bateri Valve Regulated Lead Acid (VRLA) menggunakan elektrolit beku.  Penutup sel tidak boleh dibuka. Gas ditukarkan kepada air dalam setiap sel.

Kelebihan bateri VRLA:

  • Tidak perlu penyelenggaraan. 
  • Tidak perlu memeriksa atau menambah elektrolit.
 Kelemahan:

  • Jika bateri dicas secara berlebihan, gas akan dilepaskan melalui injap keselamatan.
  •  Oleh sebab kehilangan elektrolit tidak boleh diganti, bateri akan rosak setelah suatu jangka masa. 
  • Sentiasa gunakan pengecas bateri yang mempunyai tahap cas maksimum 14.4 volt semasa mengecas bateri VRLA.
Penutup sel tidak boleh tanggal membenarkan tekanan gas berlebihan dilepaskan melalui saluran gas sepusat.


Elektrolit beku dalam bateri gel adalah berbentuk gel (jelly), ia terhasil daripada campuran asid sulfurik dan asid silisik.

Bateri ini dikelaskan sebagai bateri VRLA kerana ia mempunyai cara pembebasan gas yang sama. Asid fosforus dalam elektrolit untuk bateri gel meningkatkan atau mengurangkan kapasiti mengecas selepas bateri digunakan untuk tempoh masa yang lama. Gas yang terhasil semasa proses mengecas dialirkan keluar ke atmosfera melalui lubang yang terdapat pada penutup bateri.


 






Kelebihan:

  • Mengatasi masalah bocor. 
  • Kapasiti mengecas dan nyah cas tinggi. 
  • Bebas penyelenggaraan. 
  • Kadar pembentuk gas rendah.


Kelemahan:

  • Sukar dihidupkan semasa cuaca sejuk. 
  • Harga mahal. 
  • Sukar didapati. 
  • Tidak sesuai diletakkan dalam ruang enjin yang panas.

 
 __________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas