Langkau ke kandungan utama

Range extender electric vehicle (RXBEV)



Kenderaan ini terdiri daripada gabungan enjin pembakaran dalam dan dua buah motor elektrik. Kenderaan ini digerakkan sepenuhnya secara elektrik. Enjin pembakaran tidak disambungkan ke gandar secara mekanikal, sebaliknya enjin digunakan untuk memacu motor elektrik yang berfungsi sebagai generator untuk mengecas beteri voltan tinggi semasa kenderaan sedang dipandu.



Dalam kenderaan ini enjin bekerja secara optimum yang menghasilkan kuasa keluaran yang tinggi dan penggunaan bahan api yang rendah. Keadaan ini menyebabkan jarak pemanduan bertambah. Bateri voltan tinggi dicas secara luaran. Semasa kenderaan sedang bergerak enjin pembakaran dalam dan motor elektrik bekerja sebagai alternator yang berfungsi sebagai generator sokongan. Sebagai tambahan, kenderaan turut dilengkapi dengan bekalan 12V yang dilengkapi dengan bateri berasingan.

 
Komponen utama RXBEV


Pemanduan elektrik

Jika bateri voltan tinggi mempunyai cas yang cukup, kenderaan akan digerakkan oleh motor elektrik 2. Sistem keselesaan (sistem penyaman udara voltan tinggi) dan bekalan kuasa 12V diperolehi dari power electronic 2.




Pemanduan elektrik dan pengecasan

Apabila bateri voltan tinggi telah ternyah cas, enjin pembakaran dalam akan dihidupkan untuk meneruskan perjalanan. Ia akan mengerakkan motor elektrik 1 dan mengecas bateri voltan tinggi. Motor elektrik 2 digunakan untuk memacu kenderaan dan menjalankan fungsi regenerative braking.
 
 


Mengecas bateri semasa kenderaan pegun


Pada masa ini tiada sumber bekalan kuasa luaran digunakan untuk mengecas bateri. Dalam keadaan ini, enjin pembakaran dalam mengerakkan motor elektrik 1 untuk mengecas bateri semasa kenderaan berada dalam keadaan pegun.



Mengecas luaran


Kabel pengecas disambungkan ke kenderaan melalui charging contact. Apabila bekalan kuasa elektrik untuk mengecas bateri voltan tinggi dikesan oleh unit kawalan, dua buah geganti perlindungan akan tertutup. Proses mengecas bermula. Proses mengecas akan diberhentikan apabila kapasiti yang ditetapkan tercapai. Bekalan elektrik yang diperlukan semasa proses mengecas dibekalkan melalui sumber bekalan kuasa luar.
 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas