Langkau ke kandungan utama

NVH – Fenomena dan punca: Ride discomfort



Ketidakselesaan semasa memandu disebabkan kenderaan yang melantun dan terhuyung – hayang, sebagai contoh kenderaan bergerak atas permukaan jalan yang tidak rata. Keadaan ini terjadi apabila kenderaan melalui permukaan jalan yang tidak rata atau berbonggol pada kelajuan tertentu.

Badan kenderaan akan bergoyang apabila kenderaan dipandu di atas bonggol atau permukaan jalan yang tidak rata.  Ayunan yang terhasil akan dipindahkan kepada sistem gantungan. Ayunan pada sistem gantungan akan menyebabkan badan kenderaan melantun secara berulang – ulang, ia akan menyebabkan kenderaan bergoyang.

 


Keselesaan pemanduan dipengaruhi oleh beban yang ditanggung oleh spring (sprung weight) dan beban yang tidak ditanggung oleh spring (unsprung weight). Secara umumnya jika berat beban yang ditanggung oleh spring lebih besar daripada berat badan kenderaan, getaran yang terhasil adalah kecil, ini menghasilkan pemanduan yang lebih selesa.

Sebaliknya, jika beban yang tidak ditanggung oleh spring adalah besar keselesaan pemanduan akan berkurangan. Keadaan ini juga dipengaruhi oleh kadar serapan penyerap hentak yang kurang atau penggunaan spring yang terlalu keras, ia akan menghasilkan keadaan “terapung” atau “melantun” yang mengurangkan keselesaan semasa memandu.

Getaran boleh dibahagikan kepada 3 jenis iaitu menganggul (pitching), terhuyung hayang (rolling) dan terlambung – lambung (bouncing). Dalam keadaan sebenar ketiga – tiga keadaan boleh terjadi secara serentak.


 





Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: Phenomenon and Causes (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas