Langkau ke kandungan utama

Kenderaan hibrid penuh (HEV)



HEV digerakkan dengan menggunakan sebuah enjin pembakaran dalam atau sumber pendorongan yang lain yang bekerja dengan menggunakan bahan api conventional (petrol atau diesel) atau alternatif (biodiesel, NGV, LPG dan solar) bersama-sama dengan motor elektrik yang mendapat kuasa daripada bateri. Penggunaan motor elektrik membolehkan enjin yang bersaiz kecil digunakan yang menghasilkan penjimatan bahan api dengan tanpa mengurangkan prestasi kenderaan. HEV menggabungkan kelebihan penjimatan bahan api, mengurangkan pencemaran berbanding dengan kenderaan konvensional yang mempunyai kuasa yang sama.

Bateri voltan tinggi dalam HEV tidak boleh dicas dengan menggunakan kuasa luaran, ia hanya boleh dicas semula melalui proses brake regenerative braking dan menggunakan enjin pembakaran dalam. Kuasa kinetik yang dihasilkan semasa membrek digunakan semula untuk mengecas bateri voltan tinggi dalam kenderaan.

Motor/generator dalam kenderaan ini berfungsi sebagai alternator, unit pacuan dan motor penghidup. Ragam kawalan pemanduan bergantung pada keadaan cas (state of charge, soc) dalam bateri voltan tinggi, kedudukan pedal pemecut dan kedudukan pedal brek. Kedua-dua enjin pembakaran dalam dan motor/generator memindahkan kuasa melalui klac dan kotak gear yang memacu gandar.

Selain daripada sistem voltan tinggi, kenderaan ini turut dilengkapi dengan bekalan 12V, dengan bateri 12V. 


Kenderaan HEV




Mode kawalan HEV:

  • Pemanduan dengan motor elektrik.
  • Pemanduan dengan enjin. 
  • Kenderaan dipecut atau memotong 
  • Regenerative braking


Pemanduan menggunakan motor elektrik

Enjin pembakaran dalam tidak beroperasi. Semua komponen seperti pemampat penyaman udara dan pam cecair penyejuk digerakkan dengan menggunakan kuasa elektrik. 

Pemanduan dengan motor elektrik


Pemanduan menggunakan enjin

Enjin pembakaran dalam beroperasi. Bateri voltan tinggi belum dicas penuh. Kuasa enjin digunakan untuk mengerakkan kenderaan dan mengecas bateri.

Pemanduan menggunakan enjin


Kenderaan dipecut atau membawa beban berat

Pada masa ini kedua-dua enjin dan motor akan beroperasi untuk mendapatkan kuasa yang tinggi.
Kenderaan dipecut atau membawa beban berat


Regenerative braking


Enjin dimatikan. Kuasa kinetik dari brek ditukarkan kepada tenaga elektrik untuk mengecas bateri voltan tinggi.

Regenerative braking


Rujukan:
Vw Self Study Program.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas