Langkau ke kandungan utama

Maintainance Schdule


Jadual penyelenggaraan yang terdapat di dalam owner's manual, owner's manual supplement atau warranty booklet mengandungi senarai komponen yang perlu di selenggara dan selang masa penyelenggaraan.

Sesetengah pengeluar kenderaan menggunakan singkatan T,R,I,A,L untuk memberitahu tindakan yang perlu diambil semasa membuat penyelenggaraan.

            T (Tighten)    = Ketatkan mengikut spesifikasi
                  R (Replace) = Tukar
            I (Inspect)      = Periksa dan betulkan jika perlu
            A (Adjust)      = Periksa dan laras (jika perlu)
            L (Lubricate) = Lincirkan

Jangka masa servis ditentukan mengikut jarak perjalanan dan tempoh masa selepas servis terdahulu.  Contohnya, jika jadual penyelenggaraan menetapkan 40,000 Km atau 24 bulan, penyelenggaraan berikutnya hendaklah dijalankan apabila salah satu keadaan dipenuhi.



Kenderaan yang ditunjukkan di dalam Rajah dibawah perlu diservis sama ada selepas:
        i.       Dipandu sejauh 40,000 km selepas 12 bulan; atau
        ii.      Hanya dipandu sejauh 5,000 km di dalam masa 24 bulan                 daripada tarikh servis terdahulu. 




Kenderaan yang digunakan di dalam keadaan berikut perlu di servis dengan lebih kerap:

        i.       Keadaan jalan lasak atau jalan yang berlopak dan berlumpur, 
                 jalan yang berhabuk tebal.
        ii.      Kenderaan yang digunakan untuk menarik kenderaan yang               lain.
        iii.     Kenderaan yang digunakan sebagai teksi atau kereta      
                 peronda polis yang sering dibiarkan hidup tanpa bergerak 
                 dalam jangka masa yang lama.
         iv.     Kenderaan yang dipandu dengan laju selama lebih dari 2      
                  jam (pada 80% kelajuan maksimum kenderaan).



Pulzar Oil @ Dr Auto ILPKL


___________________________________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:
https://dropshippermillennial.com/dm70





Ulasan

  1. Izin promo ya Admin^^

    Bosan gak tau mau ngapain, ayo buruan gabung dengan kami
    minimal deposit dan withdraw nya hanya 15 ribu rupiah ya :D
    Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa
    - Telkomsel
    - GOPAY
    - Link AJA
    - OVO
    - DANA
    segera DAFTAR di WWW.AJOKARTU.COMPANY ....:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas