Langkau ke kandungan utama

Jenis getaran - Goyang (shimmy)



Getaran yang menyebabkan stereng berayun dikenali sebagai “Shimmy”.  Masalah ini juga mungkin akan menyebabkan badan kenderaan bergetar di sebelah sisi. Shimmy mempunyai frekuensi antara 5 hingga 15 Hz. 

 




Terdapat dua jenis shimmy iaitu:

  • Shimmy kelajuan rendah
  • Shimmy kelajuan tinggi



Shimmy kelajuan tinggi berlaku apabila kenderaan dipandu di atas jalan yang rata pada kelajuan tinggi. Shimmy kelajuan tinggi bergetar biasanya terjadi pada julat kelajuan tertentu.



Shimmy kelajuan rendah terhasil apabila stereng bergetar apabila kenderaan melanggar bonggol  pada kelajuan rendah.





Sumber-sumber utama shimmy berkelajuan tinggi dan kelajuan rendah adalah:

  • Permukaan jalan yang kasar
  • Tayar yang tidak seimbang
  • Kehausan tayar yang tidak seragam
  • Roda yang bengkok atau tidak seimbang



Sebagai contoh, tayar yang bermasalah runout berlebihan, tidak seimbang atau tidak bulat boleh menghasilkan shimmy apabila kenderaan dipandu pada kelajuan rendah atau tinggi. Ini kerana masalah pada tayar berkenaan akan menghasilkan getaran pada frekuensi tertentu. Apabila getaran yang dihasilkan oleh tayar menyamai frekuensi semula jadi komponen yang tidak disokong oleh spring seperti gandar depan, tayar dan roda, komponen ini akan mula bergetar. Apabila frekuensi getaran komponen yang bergetar itu menyamai frekuensi semula jadi sistem stereng, resonans akan berlaku. Resonans ini akan menyebabkan stereng bergetar dengan kuat pada arah putaran.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas