Langkau ke kandungan utama

Pelanggaran hadapan



SRS airbag pada bahagian hadapan di reka untuk aktif, jika pelanggaran yang teruk berlaku secara berhadapan di dalam zon yang ditunjukkan di dalam rajah dibawah.



 SRS airbag pada bahagian hadapan akan dilancarkan jika kadar hentaman yang berlaku adalah bersamaan dengan kadar hentaman yang akan dialami oleh kenderaan jika melanggar sebuah tembok yang tidak bergerak atau berubah bentuk pada kelajuan 20 km/j – 25 km/j (12bsj – 15 bsj).


Jika kadar hentaman berada di bawah nilai yang ditetapkan airbag tidak dilancarkan. Nilai halaju akan dianggap tinggi jika kenderaan melanggar sesuatu objek seperti kenderaan yang sedang berhenti, tiang papan tanda jalan atau sebarang objek yang boleh berubah bentuk atau bergerak atau jika pelanggaran yang berlaku menyebabkan kenderaan yang dipandu berada di bawah kenderaan yang lain contohnya termasuk di bawah kontena trak yang tinggi.  


Rajah dibawah menunjukkan keadaan di mana airbag hadapan tidak akan dilancarkan.



Pada kelajuan 35 batu/jam atau 56 Km/j kenderaan yang berlanggar dengan sebuah objek akan berhenti selepas 150 milisaat, pemandu atau penumpangan tidak mempunyai masa yang cukup untuk bertindak balas.  Dalam “sekelip mata” sistem-sistem ini akan beroperasi:

  • Sistem penegang tali pinggang keselamatan. 
  • Airbag yang berkaitan.
  • Pemutus bekalan bateri.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas