Langkau ke kandungan utama

Pengenalan kepada kenderaan hybrid





Menurut kamus dewan, hibrid bermaksud kacukan. Mengikut definisi kenderaan hibrid ialah kenderaan yang menggunakan on board reachargable energy dan bekalan kuasa berasaskan bahan api untuk mengerakkan kenderaan.



Kenderaan ini kurang menggunakan bahan api dan menghasilkan kurang pencemaran. Kenderaan hibrid menggunakan tenaga kinetik yang dihasilkan semasa membrek untuk mengecas semula bateri dengan menggunakan sistem regenerative braking. Sesetengah kenderaan hibrid menggunakan enjin pembakaran untuk menghasilkan tenaga elektrik yang berfungsi untuk memutarkan generator untuk sama ada mengecas bateri atau memberi kuasa terus kepada motor elektrik yang digunakan untuk memacu kenderaan. Keadaan ini digunakan semasa kelajuan rendah.

Pada asasnya, hibrid adalah kenderaan yang menggunakan enjin pembakaran dalam (ICE) dan motor elektrik untuk memacu kenderaan. Di dalam sistem yang lebih kompleks,brake regenerative system berfungsi untuk menukarkan kuasa yang dihasilkan semasa membrek kepada tenaga yang boleh digunakan untuk mengecas semula bateri.


Kelebihan kenderaan dengan pacuan elektrik
Kelebihan
Hybrid Electric Vehicle
(HEV)
Plug-In Hybrid Electric Vehicles (PHEV)
All-Electric Vehicles
(EV)
Penjimatan bahan api
Lebih baik berbanding kenderaan konvensional yang mempunyai kuasa yang sama
Kadar penjimatan Honda civic hybrid berbanding civic konvensional ialah 38% lebih jimat untuk pemanduan jalan biasa dan 28% lebih jimat di lebuh raya.
Lebih baik berbanding kenderaan konvensional dan HEV  yang mempunyai kuasa yang sama
PHEV dapat menjimatkan bahan api antara 40% hingga 60% berbanding kenderaan konvensional, kenderaan ini juga boleh dipandu secara elektrik sepenuhnya pada kelajuan rendah dan tinggi.
Tidak menggunakan bahan api berbentuk cecair.

Pengurangan pencemaran
Kadar pencemaran adalah lebih rendah berbanding kenderaan konvensional yang mempunyai kuasa yang sama
Kadar pencemaran HEV berbeza mengikut jenis dan model kenderaan
Kadar pencemaran adalah lebih rendah kenderaan konvensional dan HEV yang mempunyai kuasa yang sama
Oleh sebab PHEV boleh digerakkan secara elektrik kadar pencemaran dapat dikurangkan dengan lebih banyak
Pencemaran sifar
Tiada pencemaran dihasilkan oleh kenderaan, walau bagaimanapun pencemaran terhasil daripada proses penghasilan tenaga elektrik yang menggunakan diesel dan arang batu.

Kaedah mengisi bahan api
Boleh diisi semula di stesen minyak atau rumah (cas bateri)
Boleh diisi semula di stesen minyak atau rumah (cas bateri)
Hanya boleh diisi semula dengan mengecas bateri



__________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas