Terdapat 2 jenis
Sistem keselamatan penghuni kenderaan iaitu pasif dan aktif. Sistem keselamatan aktif
mencegah dari berlakunya kemalangan. Sistem keselamatan aktif terdiri daripada:
- Anti-lock Brake System — ABS
- Traction Control System — TCS
- Electronic Stabilization Program — ESP
- Electronic Brake Distribution — EBD
- Adaptive Cruise Control — ACC
- Electronic Differential Lock — EDL
Sistem keselamatan
pasif terdiri daripada:
- Tali pinggang keselamatan yang dilengkapi dengan sistem penegang keselamatan (safety belt pretensioners) dan sistem perlindungan kanak – kanak.
- Sistem airbag yang terdiri daripada airbag hadapan, sisi dan tirai cermin.
- Ruang penumpang yang kukuh serta struktur penyerap hentaman pelanggaran (CIAS (Crash Impact Absorbing Structure) body) pada bahagian hadapan dan belakang kenderaan.
- Sistem pemutus bekalan bateri.
Struktur penyerap hentaman pelanggaran (CIAS (Crash Impact Absorbing Structure) body)
Struktur ini
berfungsi untuk menyerap dan menyelerakkan daya hentaman yang terhasil akibat daripada
pelanggaran yang terhasil daripada perubahan bentuk pada bahagian hadapan atau
bahagian belakang bandan kenderaan untuk mengurangkan daya yang dipindahkan
kepada penghuni yang berada di dalam kenderaan. Ia juga berfungsi untuk
menguatkan struktur kabin serta mengurangkan perubahan bentuk kabin.
Zon boleh
kemik (Crumple zone)
Kenderaan moden lebih
mudah kemik apabila berlaku kemalangan berbanding kereta lama. Ujian
pelanggaran membuktikan kaedah ini dapat mengurangkan kadar kemalangan kepada
penghuni kenderaan. Kenderaan moden turut dilengkapi dengan bampar yang
diperbuat daripada bahan lembut, untuk membolehkan bahagian hadapan dan
belakang kemik kepada saiz tertentu semasa pelanggaran. Zon boleh kemik
menyerap daya hentaman dan memanjangkan masa hentaman. Kenderaan yang mempunyai
badan yang lebih keras akan menghasilkan masa hentaman yang rendah dan
menyebabkan kadar kecederaan yang tinggi.
Tali pinggang
keselamatan (seat belt)
Tali pinggang
keselamatan merupakan sistem keselamatan penghuni kenderaan yang utama. Tali
pinggang keselamatan akan menghalang penghuni kenderaan dari tercampak keluar
kenderaan semasa kemalangan. Ia juga akan mengurangkan risiko pelanggaran di
dalam kabin.
SRS
(Supplemental Restraint System) airbag
Sistem halangan tambahan
(Supplemental Restraint System) direka untuk memberikan perlindungan tambahan
kepada penghuni kenderaan selain dari tali pinggang keselamatan. Di dalam
kemalangan hadapan atau sisi yang teruk, SRS airbag bekerja bersama – sama
dengan tali pinggang keselamatan untuk menghalang atau mengurangkan kemalangan
yang mungkin terjadi akibat dari beg udara yang menggelembung. Airbag juga di
kenali sebagai:
- Supplementary Restraint System (SRS)
- Air Cushion Restraint System (ACRS)
- Supplemental Inflatable Restraint (SIR).
Apabila sesebuah
kenderaan berlanggar dengan kenderaan lain atau sesebuah objek yang tidak
bergerak, ia akan terhenti dengan cepat – tetapi bukan serta merta. Sebagai
contoh, jika sebuah kenderaan melanggar sesuatu tembok pada kelajuan 50 km/j
(30 bs/j) secara pelanggaran hadapan ia akan mengambil masa kurang dari 0.1
saat sebelum berhenti sepenuhnya.
Semasa hentaman, bampar
hadapan tidak akan bergerak tetapi bahagian kenderaan yang lain masih bergerak
pada kelajuan 50 Km/j. Kenderaan akan mula menyerap tenaga dan menjadi perlahan
semasa bahagian hadapan kenderaan remuk atau kemik secara berperingkat. Semasa
pelanggaran, kelajuan di dalam kenderaan akan berkurangan tetapi penghuni
kenderaan akan terus bergerak mengikut kelajuan asal kenderaan. Untuk
mendapatkan gambaran yang jelas, anda boleh merujuk kepada video-video
berkaitan yang terdapat di dalam youtube.
Jika penghuni kenderaan
tidak memakai tali pinggang keselamatan, mereka akan terus bergerak pada
kelajuan 50 km/j sehingga berlanggar dengan bahagian dalam kenderaan yang
berada di hadapan mereka (contoh papan pemuka (dashboard) dan kerusi). Di dalam
contoh ini, kelajuan yang terhasil adalah seumpama seorang yang jatuh dari
bangunan setinggi 3 tingkat.
Jika penghuni kenderaan
memakai tali pinggang keselamatan, kelajuan akan berkurang secara berperingkat,
ini akan mengurangkan daya hentaman yang dikenakan pada tubuh mereka. Walau
bagaimanapun di dalam kemalangan yang teruk, pelanggaran dengan bahagian dalam
kenderaan masih akan berlaku. Penggunaan tali pinggang keselamatan akan
mengurangkan kadar kecederaan yang mungkin terjadi.
SRS airbag berfungsi
untuk mengurangkan kecederaan pada muka dan kepala akibat pelanggaran dengan
bahagian dalam kenderaan serta menyerap daya nyah pecutan yang dihasilkan oleh
penghuni kenderaan.
__________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
Ulasan
Catat Ulasan