Hibrid standard
Hibrid standard menggunakan gabungan dari regenerative braking dan kuasa dari enjin pembakaran dalam untuk mengecas bateri dan mengerakkan kenderaan.
Plug in hibrid
Plug in hybrid ialah sebuah kenderaan hibrid yang dilengkapi dengan sebuah bateri berkapasiti besar yang dicas semula melalui bekalan elektrik rumah atau melalui sistem pengecas yang dibina di dalam kenderaan (on board charging system). Plug in hybrid boleh dianggap sebagai sebuah kenderaan elektrik yang dilengkapi dengan enjin pembakaran dalam sebagai sistem sokongan.
Rekuperasi atau pemulihan
Semasa rekuperasi satu bentuk tenaga akan ditukarkan ke bentuk tenaga yang lain. Pada peringkat awal tenaga kimia dalam bahan api ditukarkan ke tenaga kinetik dalam sistem penghantaran untuk mengerakkan kenderaan.
Sebaliknya jika generator digunakan sebagai brek enjin (sebagai tambahan kepada brek klasik), sebahagian daripada tenaga kinetik boleh dipulihkan dan ditukarkan ke dalam bentuk tenaga elektrik dan boleh digunakan semula.
- Kelajuan kenderaan dikurangkan apabila brek ditekan.
- Kenderaan dihentikan.
- Kenderaan dipandu menuruni bukit.
Istilah motor/generator merupakan istilah yang digunakan oleh pengeluar kenderaan hibrid untuk menggantikan motor, motor penghidup dan alternator. Semua motor boleh digunakan sebagai generator atau penjana.
Penggalak elektrik (electric boost)
Fungsi penggalak elektrik adalah serupa dengan fungsi “kick-down” dalam enjin pembakaran dalam. Dalam keadaan ini, motor elektrik dan enjin pembakaran dalam akan menghasilkan kuasa keluaran maksimum, kuasa keluaran ini akan digabungkan untuk meningkatkan kuasa. Disebabkan oleh kehilangan kuasa dalam motor elektrik, kuasa pacuan adalah lebih rendah berbanding kuasa keluaran generator.
Ulasan
Catat Ulasan