Langkau ke kandungan utama

Komponen Adaptive Cruise Control (ACC)


Rajah 6 menunjukkan komponen utama sistem ACC. Semua komponen di dalam sistem ACC dihubungkan dengan menggunakan rangkai perhubungan yang dikenali sebagai Controller Area Network (CAN).



ACC module, fungsi utama ACC module ialah untuk memproses maklumat yang diterima dari radar dan menentukan sama ada terdapat kenderaan di hadapan atau sebaliknya. Apabila radar mengesan kenderaan di hadapan, ACC module akan menghantar maklumat kepada Engine Control Module dan Brake Control Module untuk menetapkan jarak selamat di antara kenderaan ACC dengan kenderaan di hadapan.





Engine control module berfungsi untuk mengawal kelajuan kenderaan berdasarkan maklumat yang diterima daripada ACC module dan instrument cluster. Engine Control Module akan mengawal kadar pembukaan pendikit.

Brake control module berfungsi untuk mengawal kelajuan pusingan roda kenderaan untuk disesuaikan  kelajuan kenderaan, brek akan dikenakan kepada roda apabila ia diarahkan oleh ACC module.

Instrument cluster, fungsi utama instrument cluster di dalam sistem ACC ialah untuk memproses maklumat yang diterima daripada cruise switch dan menghantar maklumat tersebut kepada ACC dan engine control module. Instument cluster juga berfungsi untuk memaparkan mesej teks dan amaran kepada pemandu untuk membekalkan maklumat mengenai keadaan sistem ACC kepada pemandu.



Controller Area Network (CAN) merupakan sebuah rangkaian komunikasi automotif yang dibina menggunakan dua utas wayar (Can High dan Can Low) untuk menghantar dan menerima data. 





Suis Acc, suis ACC diletakkan berhampiran dengan roda stereng dan mempunyai beberapa butang yang boleh digunakan oleh pemandu untuk mengawal sistem ACC. Butang ini termasuk:
“On” – meletakkan sistem di dalam mode sedia.
“Off” – Mematikan fungsi ACC.
“Speed +” – menambah kelajuan
“Speed -”  - Mengurangkan kelajuan
“Resume” – Mengembalikan kelajuan kepada nilai yang telah dipilih
“Dist” – Menetapkan jarak antara kenderaan ACC dengan kenderaan di hadapan



Brake switch, apabila brake switch aktif fungsi ACC akan dibatalkan dan beralih kepada mode “standby”.

___________________________________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:
https://dropshippermillennial.com/dm70





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas