Langkau ke kandungan utama

NVH – Fenomena dan punca: Badan kenderaan bergoncang (body shake)



Goncangan (shake) ditakrifkan sebagai getaran yang menyebabkan badan kenderaan, roda stereng dan kerusi bergetar secara menegak atau sisi. Goncangan biasanya akan terhasil apabila kenderaan dipandu melebihi 80Km/j. Ia akan meningkat secara apabila kelajuan bertambah dan mencapai kemuncak pada suatu tahap tertentu.

 


Kadar kekuatan goncangan yang terhasil adalah sama dengan kadar kekuatan getaran yang terhasil semasa mengetatkan tayar dengan menggunakan perengkuh hentaman (impact wrench).
Punca utama goncangan:
  • Tayar tidak seimbang, tidak sekata atau runout secara berlebihan.
  • Resonans di antara enjin, spring, roda stereng, kerusi dan badan kenderaan .

Run out dan tayar yang tidak seimbang akan menyebabkan tayar bergetar semasa kenderaan sedang bergerak. Getaran ini akan dipertingkatkan dan menyebabkan gandar turut bergetar. Getaran yang terhasil pada gandar akan dipindahkan ke badan kenderaan dan enjin melalui sistem gantungan.

Apabila kadar getaran yang dipindahkan setara dengan kadar frekuensi tabii badan kenderaan, badan kenderaan akan bergetar dengan kuat. Jika kadar getaran yang terhasil pada gandar adalah setara dengan kadar frekuensi tabii enjin, enjin akan bergetar dengan kuat. Ini akan menyebabkan badan kenderaan bergetar dengan lebih kuat.

Getaran ini akan dipindahkan kepada roda stereng dan kerusi, yang akan menyebabkan badan kenderaan, kerusi dan roda stereng bergetar.

 


Kadangkala badan kenderaan bergetar secara silih ganti pada arah melintang dan menegak dalam selang masa 10 saat. Ini disebabkan oleh perbezaan jejari putaran (turning radius) yang menghasilkan perbezaan titik run out pada tayar kiri dan kanan dan antara tayar hadapan dan belakang, keadaan ini menyebabkan semasa membuat ujian untuk mengesan punca goncangan badan kenderaan, kenderaan perlu dipandu pada kelajuan yang sama sekurang – kurangnya selama 10 saat sebelum bertukar ke kelajuan yang lain.

Goncangan badan kenderaan biasanya disebabkan oleh tayar yang tidak seimbang atau keadaan kehausan bunga tayar yang tidak seragam, untuk tujuan ini goncangan badan kenderaan boleh diatasi dengan membuat imbangan tayar atau mengurangkan run out.



Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: Phenomenon and Causes (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas