Langkau ke kandungan utama

NVH - Jenis – jenis kebisingan



Terdapat boleh pelbagai jenis kebisingan yang berkaitan dengan kenderaan. Pengelasan bunyi membantu juruteknik dalam menyelesaikan masalah dan membaiki kenderaan pelanggan. Kebisingan ialah bunyi yang tidak menyenangkan atau tidak dijangka yang dihasilkan oleh objek bergetar. Istilah yang digunakan untuk menggambarkan bunyi kebisingan pada kenderaan termasuk:
  • Dengung (droning)
  • Paluan (beat)
  • Bunyi jalan
  • Brek berkiut (brake squeal)

Frekuensi getaran bunyi adalah lebih tinggi daripada apa yang hanya boleh dirasai oleh tubuh manusia, selalunya antara 20 dan 500 Hz. Bunyi tertentu boleh dikaitkan dengan sistem komponen kenderaan seperti komponen enjin, sistem pacuan, gandar, brek, atau badan kenderaan. 

Dalam situasi lain, bunyi boleh dialirkan melalui badan kenderaan. Sebagai contoh, kicauan yang disebabkan bunyi geseran brek boleh didengar pada bidang panel peralatan, sedangkan pada hakikatnya, ia dihasilkan oleh brek belakang. Bunyi itu dialirkan melalui kabel brek letak kereta (parking brake cable). Berikut ialah pendekatan yang sistematik untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang berkaitan NVH.

Sesuatu bunyi mungkin mengganggu sesetengah orang, manakala bagi orang lain merasa ia boleh diterima, contohnya muzik rock keras. Bunyi automotif boleh didengar pada kelajuan tertentu atau dalam keadaan memandu yang tertentu. Di dalam sesetengah keadaan bunyi yang didengari oleh pelanggaran merupakan bunyi yang normal, sebagai contoh unit gear yang dipacu, seperti pemacu gandar automotif, menghasilkan sejumlah bunyi bising. Dalam menangani masalah ini, ia adalah penting untuk mengetahui apa keadaan normal dan menjelaskan kepada pelanggan dengan menggunakan bahasa yang dapat difahami oleh mereka. Berusaha untuk membaiki kenderaan yang tidak bermasalah boleh menjadi satu perkara yang sukar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas