Langkau ke kandungan utama

NVH – Fenomena dan punca: Bunyi ketukan pada badan kenderaan (Body Beating Noise)



Kadar kekuatan bunyi (amplitud) berubah secara berkitar, ia sampai ke telinga dalam bentuk gelombang. Frekuensi bunyi berubah mengikut kelajuan kenderaan. Kebisingan terhasil pada kelajuan enjin atau kenderaan yang tertentu dengan julat yang kecil. Bunyi ketukan mudah dikesan disebabkan ia berubah dari lembut ke kasar secara berkitar.

 


Bunyi ketukan badan kenderaan terhasil daripada gabungan jenis bunyi yang berasingan. Apabila dua bunyi yang berasingan dengan frekuensi yang berbeza berlaku secara serentak, kadar kekuatan bunyi berubah mengikut kitaran, ini menghasilkan bunyi ketukan. 

Apabila terdapat dua frekuensi terhasil secara serentak, jika puncak bertemu puncak atau lurah bertemu lurah ia menghasilkan bunyi yang kuat. Jika puncak dan lurah dua frekuensi yang berbeza bercantum ia menghasilkan bunyi yang lembut.

 


Punca bunyi:
Penukar kilasan (tork converter) tergelincir
Kebisingan yang terhasil daripada ketidakseimbangan
Jika terdapat ketidakseimbangan pada pump impeller atau lain – lain komponen yang berada di belakang turbine runner, seperti propeller shaft, setiap komponen ini akan menghasilkan getaran.

Oleh sebab penukar kilasan (tork converter) mempunyai gelinciran secara semula jadi , ketidakseimbangan ini terjadi akibat daripada ketidakseimbangan antara pump impeller dan propeller shaft apabila ia berputar pada paksinya.

Jika ketidakseimbangan pada pump impller berada di sebelah yang bertentangan dengan propeller shaft, getaran terhasil adalah lebih kecil berbanding apabila ketidakseimbangan berlaku pada kedua – dua belah.

Getaran ini akan dipindahkan ke badan kenderaan melalui engine rear support members atau suspension arms bushings untuk menghasilkan bunyi dentuman pada badan kenderaan.

 


Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: What is NVH? (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION


Jom support:



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas