Getaran daripada
sistem brek dialirkan kepada pedal brek melalui saluran hidraulik brek kepada
sistem gantungan, sistem stereng dan pedal brek. Denyutan pedal brek terhasil
apabila pedal brek yang mempunyai diameter gelendong yang tidak seragam atau
ketebalan cakera brek yang tidak seragam ditekan.
Getaran brek menyebabkan
panel instrumen, stereng dan kadang-kadang seluruh badan kenderaan bergetar
secara menegak dan ke depan dan ke belakang semasa brek ditekan. Apabila brek
ditekan semasa roda sedang berputar, denyutan pada pedal brek akan terhasil, ia
boleh berlaku pada sebarang keadaan membrek dan kelajuan kenderaan. Biasanya,
getaran brek mencapai kemuncaknya pada 40 hingga 50 mph (60 hingga 80 kilometer
sejam) dan mempunyai frekuensi antara 5 hingga 30 Hz.
Keadaan operasi
tertentu boleh memberi kesan kepada punca getaran ini. Ini termasuk:
- Kenderaan tidak digunakan untuk satu jangka masa yang lama
- Terdapat bendasing atas permukaan cakera brek (seperti minyak, gris dan lain – lain).
- Berlaku ubah bentuk pada cakera atau gelendong brek akibat kesilapan semasa pemasangan.
Jika rotor cakera
mempunyai perbezaan ketebalan yang berlebihan, daya geseran yang terhasil pada
permukaan brek yang berbeza-beza semasa brek ditekan. Perubahan daya membrek
menghasilkan getaran pada frekuensi tertentu. Getaran ini akan dialirkan kepada
pedal brek melalui sistem gantungan, stereng dan pedal brek. Getaran ini
mungkin disalurkan ke badan kenderaan dan menyebabkan ia bergetar.
Punca utama
cakera brek bergetar ialah ketebalan yang tidak seragam. Perbezaan ketebalan
boleh disebabkan oleh rotor yang mempunyai runout sisi. Runout bermaksud cakera
tidak berputar dalam bentuk bulatan seperti mana yang sepatutnya. Runout sisi
mungkin disebabkan oleh tidak mengikut prosedur yang betul semasa mengetatkan
nat tayar, nat tidak diikat mengikut tork yang betul serta hab runout. Apabila
rotor bergegar akibat dari runout sisi, ia akan bersentuh pelapik brek. Apabila
rotor bersentuhan dengan pelapik brek sebahagian dari logam akan terhakis
daripada permukaan cakera. Apabila perkara ini berterusan, ketebalan cakera
akan menjadi tidak seimbang. Ini merupakan sebab utama kenapa roda perlu diikat
mengikut prosedur yang betul.
__________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
Ulasan
Catat Ulasan