Langkau ke kandungan utama

Jenis getaran - Brek bergegar



Getaran daripada sistem brek dialirkan kepada pedal brek melalui saluran hidraulik brek kepada sistem gantungan, sistem stereng dan pedal brek. Denyutan pedal brek terhasil apabila pedal brek yang mempunyai diameter gelendong yang tidak seragam atau ketebalan cakera brek yang tidak seragam ditekan.

Getaran brek menyebabkan panel instrumen, stereng dan kadang-kadang seluruh badan kenderaan bergetar secara menegak dan ke depan dan ke belakang semasa brek ditekan. Apabila brek ditekan semasa roda sedang berputar, denyutan pada pedal brek akan terhasil, ia boleh berlaku pada sebarang keadaan membrek dan kelajuan kenderaan. Biasanya, getaran brek mencapai kemuncaknya pada 40 hingga 50 mph (60 hingga 80 kilometer sejam) dan mempunyai frekuensi antara 5 hingga 30 Hz.



Keadaan operasi tertentu boleh memberi kesan kepada punca getaran ini. Ini termasuk:
  • Kenderaan tidak digunakan untuk satu jangka masa yang lama
  • Terdapat bendasing atas permukaan cakera brek (seperti minyak, gris dan lain – lain).
  • Berlaku ubah bentuk pada cakera atau gelendong brek akibat kesilapan semasa pemasangan.

Jika rotor cakera mempunyai perbezaan ketebalan yang berlebihan, daya geseran yang terhasil pada permukaan brek yang berbeza-beza semasa brek ditekan. Perubahan daya membrek menghasilkan getaran pada frekuensi tertentu. Getaran ini akan dialirkan kepada pedal brek melalui sistem gantungan, stereng dan pedal brek. Getaran ini mungkin disalurkan ke badan kenderaan dan menyebabkan ia bergetar.

Punca utama cakera brek bergetar ialah ketebalan yang tidak seragam. Perbezaan ketebalan boleh disebabkan oleh rotor yang mempunyai runout sisi. Runout bermaksud cakera tidak berputar dalam bentuk bulatan seperti mana yang sepatutnya. Runout sisi mungkin disebabkan oleh tidak mengikut prosedur yang betul semasa mengetatkan nat tayar, nat tidak diikat mengikut tork yang betul serta hab runout. Apabila rotor bergegar akibat dari runout sisi, ia akan bersentuh pelapik brek. Apabila rotor bersentuhan dengan pelapik brek sebahagian dari logam akan terhakis daripada permukaan cakera. Apabila perkara ini berterusan, ketebalan cakera akan menjadi tidak seimbang. Ini merupakan sebab utama kenapa roda perlu diikat mengikut prosedur yang betul.

 

__________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas