Langkau ke kandungan utama

Bateri Absorbed Glass Mat (AGM)



Bateri Absorbed Glass Mat (AGM) menggunakan pelapik kaca poros yang bertindak seperti span yang berfungsi untuk memerangkap elektrolit yang berbentuk cecair atau gel. Pelapik ini juga bertindak sebagai pemisah antara plat positif dan negatif. AGM mengikat elektrolit dan menghalang dari berlaku kebocoran, jika perumah bateri rosak.

Kelebihan bateri AGM:


  • Bebas bocor hasil daripada penggunaan teknologi pengkapsulan asid.
  • Kadar rintangan rendah dan kadar tindak balas terhadap perubahan cepat.
  • Mampu dicas 5 kali lebih cepat berbanding bateri biasa.
  • Mempunyai jangka hayat yang lebih lama berbanding bateri biasa.
  • Mengurangkan kehilangan air (gabungan oksigen dan hidrogen membentuk air)
  • Tahan gegaran hasil daripada binaan berlapis.
  • Berfungsi dengan baik pada suhu sejuk. 



Batasan bateri AGM:

  • Kos penghasilan bateri mahal.
  • Amat sensitif kepada lebihan cas.
  • Kapasiti bateri akan berkurangan secara berperingkat.
  • Tidak mesra alam. 
 
Bateri jenis ini biasanya digunakan pada kenderaan yang dilengkapi dengan sistem “start stop”.





Prius menggunakan AGM battery (Absorbed Glass Mat) 12V maintenace free battery. Bateri ini digunakan untuk memberi bekalan kuasa kepada sistem elektrik kenderaan sama seperti kenderaan konvensional. Ground disambungkan ke rangka kenderaan dan aliran udara dialirkan melalui corong khas.

Bateri ini amat sensitif kepada voltan tinggi, hanya pengecas bateri yang sesuai untuk kegunaan AGM battery sahaja boleh digunakan untuk mengecas bateri ini. Jika tiada pengecas bateri yang sesuai, gunakan pengecas bateri yang menghasilkan arus kurang dari 3.5A untuk mengecas bateri ini.

Bateri perlu ditanggalkan dari kenderaan, semasa mengecas. Jump start boleh dilakukan dengan menggunakan terminal khas yang terdapat di kompartmen enjin. Jika bateri tidak digunakan melebihi 2 minggu, tanggalkan bateri untuk mengelakkan ia dari ternyah cas. Pastikan semua pintu ditutup dan semua lampu dalaman ditutup, kerana ia akan menyebabkan bateri ternyah cas.



Dalam Toyota Prius terdapat terminal B+ yang diletakkan di kompartmen enjin, ia bertujuan untuk memudahkan kerja–kerja pengecasan dengan tanpa perlu pergi ke bonet belakang tempat di mana bateri tambahan di tempatkan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas