Terdapat 3 jenis
bunyi dengung iaitu:
- Kelajuan rendah
- Kelajuan pertengahan
- Kelajuan tinggi
Bunyi dengung
juga boleh terhasil semasa kenderaan dipandu pada kelajuan pertengahan dan
rendah untuk jangka masa panjang, bunyi dengung yang terhasil berbentuk bunyi
yang bernada rendah yang tidak berarah. Bunyi yang terhasil sukar untuk
didengari, tetapi menghasilkan tekanan dalam telinga.
Bunyi dengung
yang terhasil semasa memandu pada kelajuan rendah dan pertengahan biasanya
disertai dengan getaran beramplitud kecil. Bunyi dengung kelajuan rendah
terhasil apabila kenderaan dipandu pada kelajuan sehingga 30 bsj (50 kilometer
sejam) dan mempunyai frekuensi antara 30 hingga 60 Hz. Bunyi dengung kelajuan
pertengahan terhasil apabila kenderaan dipandu pada kelajuan antara 30 hingga
50 bsj (50 hingga 80 kilometer sejam) dengan frekuensi 60 hingga 100 Hz.
Bunyi dengung
kelajuan tinggi terhasil apabila kenderaan dipandu untuk jangka masa panjang
pada kelajuan yang melebihi 50 bsj (80 kilometer sejam), bunyi ini mempunyai
frekuensi di antara 100 hingga 200Hz.
Jadual di
merupakan ringkasan perhubungan antara kelajuan dan julat frekuensi untuk tiga
jenis bunyi dengung.
Dengung boleh
berlaku apabila kenderaan dipecut, diperlahankan atau kenderaan dipandu pada
kelajuan tetap, tetapi kerap berlaku semasa kenderaan dipecut. Dengung terhasil
pada kelajuan enjin dan kenderaan tertentu. Rajah di bawah menunjukkan
perhubungan antara kadar bunyi dengan kelajuan kenderaan . Apabila kelajuan
kenderaan mencapai tahap tertentu (kawasan berwarna dalam rajah), peningkatan
besar dalam tahap bunyi berlaku.
Julat kelajuan
kenderaan atau enjin yang menyebabkan penghasilan dengung adalah kecil. Apabila
dengung berlaku pada kelajuan kenderaan tertentu, julat biasanya dalam masa 3
bsj (5 kilometer sejam) kelajuan itu. Apabila dengung berlaku pada kelajuan
enjin tertentu, juruteknik perlu menukar kelajuan kenderaan dengan
perlahan-lahan. Menukar kelajuan kenderaan dengan cepat akan membuat ia sukar
untuk memeriksa dengung kerana kelajuan enjin melepasi julat yang kelajuan yang
menghasilkan bunyi dengung dengan cepat.
Bunyi dengung
biasanya dihasilkan oleh lebih daripada sebuah komponen. Dalam kebanyakan kes,
semua sumber bunyi dengung perlu dihapuskan untuk menghapuskan bunyi dengung.
Sebagai contoh, bunyi dengung terhasil daripada getaran enjin dan sistem pacuan
dipindahkan kepada panel badan kenderaan dan menyebabkan panel badan kenderaan
turut bergetar. Gabungan bunyi yang
dihasilkan oleh pembersih udara, udara masukan dan bunyi ekzos akan
menghasilkan bunyi dengung dalam kabin penumpang.
Perkara-perkara
lain yang kadang-kadang bertanggungjawab menghasilkan bunyi dengung termasuk:
- Resonans bengkokkan paip ekzos
- Resonans peralatan aksesori
- Resonans bengkokkan aci pandu (propeller shaft).
- Resonans komponen sistem gantungan (suspension sistem)
- Getaran enjin
- Bunyi ekzos
- Bunyi udara masukan
Resonans lenturan
biasanya terjadi pada tiub dan paip lurus, ekzos dan aci pemacu.
Komponen-komponen ini berubah bentuk (bergema) pada frekuensi yang diketahui.
Komponen ini telah direka supaya resonans bengkokkan tidak akan berlaku semasa
operasi biasa kenderaan.
__________________________________________________________
Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?
Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.
Klik link ini sebagai tanda support:
Ulasan
Catat Ulasan