Kebisingan jenis
ini menimbulkan tekanan pada telinga, sumbernya biasanya kita ketahui. Bunyi
ini akan bertambah kuat apabila kelajuan kenderaan bertambah.
Punca utama:
- Enjin tidak ditala dengan baik (out-of-tune)
- Enjin tidak seimbang
- Aci pendorong (propeller shaft) tidak seimbang
- Aci pendorong (propeller shaft) tidak dipasang pada sudut yang betul
- Resonan dalam sistem paip.
- Kebisingan ekzos.
- Resonan dalam komponen tambahan enjin
- Getaran hasil dari tegasan kilasan (torsional stresses) pada aci pendorong (propeller shaft) dan aci pacu (drive shafts)
Tekanan yang
terhasil adalah seperti tekanan yang dapat dirasai apabila kenderaan
melalui sebuah terowong pada kelajuan
tinggi, perubahan tekanan atmosfera yang berlaku secara cepat menghasilkan
tekanan pada telinga dan menimbulkan rasa kurang selesa pada telinga.
Apabila terdapat
masalah pada sudut sambungan aci pendorong, dua ayunan akan terhasil pada
setiap pusingan aci pendorong. Kadar ayunan ini akan bertambah apabila sudut
sambungan bertambah besar.
Pada kelajuan
kenderaan tertentu ayunan yang terhasil akan menyebabkan kotak gear bergetar
dan dipindahkan kepada sistem gantungan belakang melalui sesendal dan spring
pada sistem gantungan, ini menyebabkan badan kenderaan bergetar dan
menghasilkan bunyi dentuman pada badan kenderaan.
Apabila aci
pendorong hilang keseimbangan, daya empar yang dihasilkan oleh
ketidakseimbangan akan menyebabkan bahagian hujung aci pendorong bengkok keluar
dan berputar dalam bulatan yang besar di sekeliling pusat aci. Keadaan ini akan
menyebabkan aci bergetar, setiap kali ia berputar. Daya getaran ini akan
dipindahkan kepada enjin melalui engine rear mount, center bearing for the
propeller shaft, rear suspension bushings dan badan kenderaan. Panel badan
kenderaan bergetar dan menghasilkan bunyi dentuman.
Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: What is
NVH? (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION
Ulasan
Catat Ulasan