Getaran ini
menyebabkan tuil penukar gear berayun, ia biasanya berlaku pada kelajuan enjin
yang tinggi dan hanya terjadi pada kelajuan tertentu.
Untuk enjin
hadapan, pacuan roda belakang, tork enjin yang
tidak sekata atau komponen yang berputar tidak seimbang menghasilkan getaran
pembengkokan (bending vibration) dalam sistem penghantaran. Ketidakseimbangan
sudut penyambung atau aci pendorong (propeller shaft) akan meningkatkan kadar
getaran. Getaran yang kuat pada perumah kotak gear akan menyebabkan tuil
penukar gear akan turut bergetar. Kehausan pada tuil penukar gear akan
menyebabkan gegaran menjadi semakin kuat.
Enjin hadapan,
pacuan roda hadapan, yang tidak ditala dengan baik akan bergetar, ini
menyebabkan tuil penukar gear akan bergetar.
Rujukan:
Diagnosis Master Technician - Fundamentals of NVH: Phenomenon
and Causes (2003), TOYOTA MOTOR CORPORATION
Ulasan
Catat Ulasan