BEV merujuk kepada kenderaan elektrik yang dilengkap
dengan fungsi regenerative braking system. Kenderaan elektrik sepenuhnya (BEV)
digerakkan oleh motor yang mendapat bekalan kuasa daripada bateri. BEV boleh
dicas dengan menggunakan bekalan kuasa elektrik domestik. Walaupun penghasilan
tenaga elektrik domestik menghasilkan pencemaran, kenderaan BEV dianggap
sebagai bebas pencemaran (zero emmission) kerana motor tidak menghasilkan
pencemaran. Oleh sebab BEV tidak mempunyai enjin pembakaran dalam, tiada bahan
api digunakan untuk mengerakkan kenderaan ini secara langsung.
Pada masai ini kebanyakan kenderaan BEV hanya boleh
digerakkan sejauh 160Km. Mengikut kajian di USA, 90% pengguna kenderaan di USA
pada kebiasaannya hanya bergerak sejauh 160Km dari rumah mereka.
Kenderaan elektrik sepenuhnya digerakkan sepenuhnya dengan kuasa elektrik,
tiada enjin pembakaran dalam terlibat. Bateri voltan tinggi dalam kenderaan ini
boleh dicas semula dengan 2 cara iaitu dengan regenerative braking system atau
pengecas luaran 230V dengan menggunakan soket bekalan kuasa dan kabel pengecas.
Sistem ini turut dilengkapi dengan sumber bekalan kuasa 12V. Motor elektrik
mengerakkan roda melalui kotak gear pengurangan (reduction gear box) dan unit
karbeza (differential unit).
Kenderaan ini
dikendalikan dengan cara yang sama seperti kenderaan dengan kotak gear
automatik. Kotak gear pengurangan mengandungi mechanical parking lock. Kotak
gear ini juga mempunyai kedudukan “B” (regenerative braking). Pada kedudukan
ini, sistem akan membekalkan mengecas semula bateri melalui proses regenerative
braking system apabila pedal pemecut dilepaskan. Kenderaan boleh dipandu
menuruni bukit dengan tanpa perlu menekan brek.
Kenderaan elektrik sepenuhnya |
Pemanduan elektrik
Kenderaan
elektrik boleh dipandu secara elektrik dengan cara yang sama dengan kenderaan
hibrid penuh. Bateri voltan tinggi membekalkan kuasa elektrik kepada power
electronic. Power electronic menukarkan voltan arus terus kepada arus
ulang-alik untuk mengerakkan motor elektrik.
Pemanduan dengan motor elektrik |
Regenerative braking
Jika kenderaan
elektrik meluncur (bergerak dengan tanpa bantuan motor elektrik), sebahagian
daripada tenaga kinetik akan dibekalkan kepada bateri voltan tinggi melalui
motor elektrik yang berfungsi sebagai alternator.
Regenerative braking |
Kawalan suhu semasa kenderaan pegun
Jika kenderaan
berhenti atau berada dalam kesesakan lalu lintas, tiada kuasa akan dibekalkan
untuk mengerakkan motor elektrik. Pemampat penyaman udara akan digerakkan
dengan menggunakan bekalan kuasa dari bateri voltan tinggi.
Kawalan suhu semasa kenderaan pegun |
Mengecas luaran
Kabel pengecas
disambungkan ke kenderaan melalui charging contact. Apabila bekalan kuasa
elektrik untuk mengecas bateri voltan tinggi dikesan oleh unit kawalan, dua
buah geganti perlindungan akan tertutup. Proses mengecas bermula.
Proses mengecas
akan diberhentikan apabila kapasiti yang ditetapkan tercapai. Bekalan elektrik
yang diperlukan semasa proses mengecas dibekalkan melalui sumber bekalan kuasa
luar.
Mengecas luaran |
Ulasan
Catat Ulasan