Langkau ke kandungan utama

Kenderaan elektrik sepenuhnya (BEV)



BEV merujuk kepada kenderaan elektrik yang dilengkap dengan fungsi regenerative braking system. Kenderaan elektrik sepenuhnya (BEV) digerakkan oleh motor yang mendapat bekalan kuasa daripada bateri. BEV boleh dicas dengan menggunakan bekalan kuasa elektrik domestik. Walaupun penghasilan tenaga elektrik domestik menghasilkan pencemaran, kenderaan BEV dianggap sebagai bebas pencemaran (zero emmission) kerana motor tidak menghasilkan pencemaran. Oleh sebab BEV tidak mempunyai enjin pembakaran dalam, tiada bahan api digunakan untuk mengerakkan kenderaan ini secara langsung.

Pada masai ini kebanyakan kenderaan BEV hanya boleh digerakkan sejauh 160Km. Mengikut kajian di USA, 90% pengguna kenderaan di USA pada kebiasaannya hanya bergerak sejauh 160Km dari rumah mereka.

Kenderaan elektrik sepenuhnya digerakkan sepenuhnya dengan kuasa elektrik, tiada enjin pembakaran dalam terlibat. Bateri voltan tinggi dalam kenderaan ini boleh dicas semula dengan 2 cara iaitu dengan regenerative braking system atau pengecas luaran 230V dengan menggunakan soket bekalan kuasa dan kabel pengecas. Sistem ini turut dilengkapi dengan sumber bekalan kuasa 12V. Motor elektrik mengerakkan roda melalui kotak gear pengurangan (reduction gear box) dan unit karbeza (differential unit).

Kenderaan ini dikendalikan dengan cara yang sama seperti kenderaan dengan kotak gear automatik. Kotak gear pengurangan mengandungi mechanical parking lock. Kotak gear ini juga mempunyai kedudukan “B” (regenerative braking). Pada kedudukan ini, sistem akan membekalkan mengecas semula bateri melalui proses regenerative braking system apabila pedal pemecut dilepaskan. Kenderaan boleh dipandu menuruni bukit dengan tanpa perlu menekan brek.

Kenderaan elektrik sepenuhnya 


Pemanduan elektrik

Kenderaan elektrik boleh dipandu secara elektrik dengan cara yang sama dengan kenderaan hibrid penuh. Bateri voltan tinggi membekalkan kuasa elektrik kepada power electronic. Power electronic menukarkan voltan arus terus kepada arus ulang-alik untuk mengerakkan motor elektrik.

Pemanduan dengan motor elektrik


Regenerative braking

Jika kenderaan elektrik meluncur (bergerak dengan tanpa bantuan motor elektrik), sebahagian daripada tenaga kinetik akan dibekalkan kepada bateri voltan tinggi melalui motor elektrik yang berfungsi sebagai alternator.

Regenerative braking


Kawalan suhu semasa kenderaan pegun

Jika kenderaan berhenti atau berada dalam kesesakan lalu lintas, tiada kuasa akan dibekalkan untuk mengerakkan motor elektrik. Pemampat penyaman udara akan digerakkan dengan menggunakan bekalan kuasa dari bateri voltan tinggi.

Kawalan suhu semasa kenderaan pegun


Mengecas luaran

Kabel pengecas disambungkan ke kenderaan melalui charging contact. Apabila bekalan kuasa elektrik untuk mengecas bateri voltan tinggi dikesan oleh unit kawalan, dua buah geganti perlindungan akan tertutup. Proses mengecas bermula.

Proses mengecas akan diberhentikan apabila kapasiti yang ditetapkan tercapai. Bekalan elektrik yang diperlukan semasa proses mengecas dibekalkan melalui sumber bekalan kuasa luar.

Mengecas luaran


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas