Istilah motor/generator
digunakan untuk menggantikan alternator, eletric motor dan starter motor.
Apabila motor elektrik digerakkan secara mekanikal ia berfungsi sebagai
generator atau alternator. Apabila motor digerakkan dengan menggunakan kuasa
elektrik ia berfungsi sebagai sistem pacuan. Motor/generator yang digunakan
dalam kenderaan elektrik disejukkan dengan menggunakan air atau udara.
Dalam
kenderaan hibrid motor/generator turut berfungsi sebagai motor penghidup.
Kenderaan elektrik boleh
menggunakan sama ada motor arus terus (DC) atau motor ulang-alik (AC):
- Motor DC digunakan pada forklif, dengan 96 hingga 192 volt.
- Motor AC menggunakan arus terus 3 fasa yang boleh digerakkan dengan 240 volt AC dengan menggunakan bateri yang boleh menampung sehingga 300 volt.
Motor 3 fasa biasa
digunakan sebagai motor/generator. Motor ini digerakkan dengan menggunakan arus
ulang-alik (AC current) 3 fasa. Ia terdiri daripada 3 buah gegelung yang
disusun dalam bentuk bulatan mengelilingi rotor yang dipanggil sebagai stator
dan setia satunya disambung kepada satu daripada 3 fasa. Beberapa pasang magnet
kekal dipasang pada rotor dalam motor jenis motor jenis segerak
(synchronous). Oleh sebab arus
dibekalkan kepada gegelung mengikut turutan, medan elektrik yang terhasil akan
mengerakkan motor berputar untuk mengerakkan kenderaan.
Apabila digunakan sebagai alternator, pergerakan rotor menghasilkan voltan arus ulang-alik 3 fasa dalam gegelung yang akan ditukarkan kepada arus terus untung mengecas bateri voltan tinggi. Pada kebiasaannya motor segerak digunakan dalam kenderaan elektrik. Motor ini boleh dikawal dengan lebih baik berbanding motor tidak segerak.
Apabila digunakan sebagai alternator, pergerakan rotor menghasilkan voltan arus ulang-alik 3 fasa dalam gegelung yang akan ditukarkan kepada arus terus untung mengecas bateri voltan tinggi. Pada kebiasaannya motor segerak digunakan dalam kenderaan elektrik. Motor ini boleh dikawal dengan lebih baik berbanding motor tidak segerak.
1.
Motor/generator.
2.
Rotor.
3.
Stator.
4.
Power electronic.
5.
High voltage battery
Motor/generator tidak
menghasilkan bunyi yang kuat serta menghasilkan pencemaran. Ia mampu memberikan
respons yang cepat dan mempunyai kadar pecutan serta kecekapan yang tinggi. Sistem
ini tidak memerlukan sebarang kotak gear (kenderaan elektrik). Arah gerakan
kenderaan dikawal dengan mengubah aras pengaliran arus ke dalam motor. Apabila
motor berputar mengikut arah jam kenderaan akan bergerak ke hadapan dan apabila
motor berputar arah lawan jam kenderaan mengundur ke belakang.
Motor elektrik boleh
dihidupkan secara automatik dengan tanpa menggunakan motor penghidup. Ia juga
mempunyai binaan yang lebih mudah serta bilangan komponen bergerak yang kurang
berbanding enjin pembakaran dalam. Hanya rotor yang terdiri daripada magnet
kekal yang berputar dalam motor. Tiada jisim yang bergetar seperti mana enjin
pembakaran dalam. Penggunaan minyak pelincir juga adalah tidak diperlukan.
Motor/generator
dilengkapi dengan gegelung stator yang menghasilkan medan magnet berputar untuk
memutarkan motor. Apabila motor/generator bertindak sebagai generator, magent kekal yang terdapat pada rotor akan menghasilkan
medan magent. Kelajuan motor dikawal oelh frekuensi arus terus yang dibekalkan.
Frequency inverter digunakan untuk mengawal kelajuan motor. Rotor position
sensor berfungsi untuk mengesan kedudukan motor. Unit kawalan menggunakan
isyarat ini untuk mengira kelajuan putaran sebenar. Jika motor beroperasi
sebagai generator ia digerakkan oleh sistem penghantaran. Apabila medan magnet
yang dihasilkan oleh rotor berputar melalui gegelung stator, voltan akan
dihasilkan pada setiap gegelung fasa. Medan magnet rotor mengalir melalui rotor
mengikut turutan. Voltan yang terhasil digunakan untuk mengecas bateri voltan
tinggi.
Ulasan
Catat Ulasan