Getaran ialah gerakan berulang-ulang sesuatu objek ( ke belakang dan ke
depan atau atas dan bawah). Gerakan ini merupakan satu fungsi masa dan boleh
diukur dalam unit Hertz (Hz). Getaran boleh digambarkan dalam pelbagai cara,
termasuk:
- Goncang (shake)
- Goyang (shimmy)
- Bergegar (shudder)
Getaran boleh berlaku secara tetap atau berubah-ubah, dan berlaku semasa
sebahagian daripada jumlah julat kelajuan operasi. Getaran biasanya adalah
disebabkan oleh satu atau lebih komponen berputar, atau disebabkan oleh pembakaran
campuran udara / bahan api dalam silinder enjin.
Dalam keadaan biasa, komponen berputar tidak menghasilkan getaran yang
ketara. Walau bagaimanapun, jika komponen mempunyai agihan berat badan yang
tidak betul (tidak seimbang), atau berputar dalam corak aneh (tidak bulat atau
bengkok), maka getaran akan terhasil. Jika ciri-ciri getaran yang boleh diukur,
maklumat tentang getaran boleh digunakan untuk mencari komponen yang menjadi
penyebab getaran tersebut.
Getaran boleh
dikelaskan kepada 2 jenis iaitu:
- Getaran jasad tegar
- Getaran elastik.
Getaran jasad
tegar merujuk kepada jasad yang disokong oleh spring dan jasad tersebut hanya
bertindak sebagai pemberat. Ia boleh dianggap sebagai gabungan spring dan
pemberat. Setiap pemberat mempunyai frekuensi tabii. Apabila sesuatu jasad sama
bergetar pada frekuensi yang sama dengan frekuensi tabii jasad tersebut resonan
akan berlaku. Resonan ialah keadaan di mana kekuatan getaran akan bertambah
sehingga 10 kali ganda dari kekuatan getaran asal. Frekeunsi tabii boleh diukur
dengan menjalankan “bump test” atau “run up and coast down test”.
Pada kenderaan:
Badan kenderaan =
pemberat
Spring gantungan
= spring
Enjin = pemberat
Getah pendakap
enjin = spring.
Getaran yang
terhasil apabila tali gitar dipetik dengan jari adalah merupakan salah satu
contoh getaran elastik. Getaran elastik berfrekuensi rendah akan menghasilkan
masalah seperti ketidakselesaan semasa memandu, dalam keadaan ini badan
kenderaan boleh dianggap sebagai pemberat (getaran jasad tegar) yang tidak
boleh dibengkokkan atau berubah bentuk. Sebaliknya jika badan kenderaan
bergetar pada frekuensi yang menyebabkan terjadinya “goncangan badan
kenderaan”, getaran ini adalah berbentuk getaran elastik yang menyebabkan
terjadinya ubah bentuk seperti bengkok atau piuhan pada badan kenderaan.
Getaran elastik
mempunyai lebih dari satu titik resonan. Bilangan titik resonan akan bertambah
besar mengikut pertambahan kekuatan frekuensi. Sebagai contoh jika resonan pada
titik A berlaku, t pada 50Hz, titik B akan berada pada 100 Hz dan titik C
berada pada 150 Hz.
Getaran di dalam
kenderaan boleh menjadi salah satu daripada jenis berikut:
- Goncang (shake)
- Goyang (shimmy)
- Brek bergegar (brake vibration/shudder)
Ulasan
Catat Ulasan