Langkau ke kandungan utama

Jenis – jenis getaran



Getaran ialah gerakan berulang-ulang sesuatu objek ( ke belakang dan ke depan atau atas dan bawah). Gerakan ini merupakan satu fungsi masa dan boleh diukur dalam unit Hertz (Hz). Getaran boleh digambarkan dalam pelbagai cara, termasuk:

  •          Goncang (shake)

  •        Goyang (shimmy)

  •      Bergegar (shudder)

Getaran boleh berlaku secara tetap atau berubah-ubah, dan berlaku semasa sebahagian daripada jumlah julat kelajuan operasi. Getaran biasanya adalah disebabkan oleh satu atau lebih komponen berputar, atau disebabkan oleh pembakaran campuran udara / bahan api dalam silinder enjin.

Dalam keadaan biasa, komponen berputar tidak menghasilkan getaran yang ketara. Walau bagaimanapun, jika komponen mempunyai agihan berat badan yang tidak betul (tidak seimbang), atau berputar dalam corak aneh (tidak bulat atau bengkok), maka getaran akan terhasil. Jika ciri-ciri getaran yang boleh diukur, maklumat tentang getaran boleh digunakan untuk mencari komponen yang menjadi penyebab getaran tersebut.

Getaran boleh dikelaskan kepada 2 jenis iaitu:

  • Getaran jasad tegar

  • Getaran elastik.


Getaran jasad tegar merujuk kepada jasad yang disokong oleh spring dan jasad tersebut hanya bertindak sebagai pemberat. Ia boleh dianggap sebagai gabungan spring dan pemberat. Setiap pemberat mempunyai frekuensi tabii. Apabila sesuatu jasad sama bergetar pada frekuensi yang sama dengan frekuensi tabii jasad tersebut resonan akan berlaku. Resonan ialah keadaan di mana kekuatan getaran akan bertambah sehingga 10 kali ganda dari kekuatan getaran asal. Frekeunsi tabii boleh diukur dengan menjalankan “bump test” atau “run up and coast down test”.

Pada kenderaan:
Badan kenderaan = pemberat
Spring gantungan = spring

Enjin = pemberat
Getah pendakap enjin = spring.



Getaran yang terhasil apabila tali gitar dipetik dengan jari adalah merupakan salah satu contoh getaran elastik. Getaran elastik berfrekuensi rendah akan menghasilkan masalah seperti ketidakselesaan semasa memandu, dalam keadaan ini badan kenderaan boleh dianggap sebagai pemberat (getaran jasad tegar) yang tidak boleh dibengkokkan atau berubah bentuk. Sebaliknya jika badan kenderaan bergetar pada frekuensi yang menyebabkan terjadinya “goncangan badan kenderaan”, getaran ini adalah berbentuk getaran elastik yang menyebabkan terjadinya ubah bentuk seperti bengkok atau piuhan pada badan kenderaan.

 

Getaran elastik mempunyai lebih dari satu titik resonan. Bilangan titik resonan akan bertambah besar mengikut pertambahan kekuatan frekuensi. Sebagai contoh jika resonan pada titik A berlaku, t pada 50Hz, titik B akan berada pada 100 Hz dan titik C berada pada 150 Hz. 

 

Getaran di dalam kenderaan boleh menjadi salah satu daripada jenis berikut:
  • Goncang (shake)
  • Goyang (shimmy)
  • Brek bergegar (brake vibration/shudder)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas