Langkau ke kandungan utama

Binaan asas kenderaan elektrik




Pada asasnya kenderaan elektrik dibina daripada 3 komponen utama iaitu:

  • Motor elektrik.
  • Sistem kawalan.
  • Bateri. 


Alat kawalan (controller) menarik kuasa dari bateri dan menghantarnya kepada motor. Pedal pemecut (accelerator pedal) dipasang kepada sepasang potentiometer (variable     resistor), potentiometer berfungsi untuk menghantar isyarat untuk memberitahu berapa banyak kuasa yang perlu dihantar kepada motor. Apabila kenderaan diberhentikan tiada kuasa dihantar, sebaliknya apabila pedal ditekan sepenuhnya, kuasa maksimum akan diterima oleh motor. Kadar penghantaran kuasa adalah berkadaran dengan kedudukan pedal pemecut.



Kenderaan elektrik terdiri daripada komponen-komponen seperti berikut:

  • Motor 
  • Kotak gear 
  • Pengecas (Charger) 
  • Penyongsang (Inveter) 
  • Bateri voltan tinggi (HV battery) 
  • Bateri tambahan (auxillary battery)

Di dalam kenderaan elektrik fungsi enjin pembakaran dalam (ICE engine) diambil alih oleh motor elektrik. Selain daripada itu oleh sebab tiada enjin di dalam kenderaan ini sistem-sistem berikut turut digerakkan dengan bantuan kuasa elektrik. 
  • Sistem stereng kuasa
  • Pam air penyejuk
  • Kipas penyejuk
  • Sistem penyaman udara
  • Sistem brek


1.    Electric motor/generator.
2.    Gearbox with differential
3.    Power electronics.
4.    High voltage line.
5.    High voltage battery.
6.    Electronics box with control unit for battery regulation.
7.    Cooling system.
8.    Brake system.
9.    High voltage air conditioner compressor.
10.  High voltage heating.
11.  Battery charger.
12.  Charging contact for external charging.
13.  External charging source.



__________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:







  





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara k...

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan gesera...

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada tran...