Langkau ke kandungan utama

CAN Bus - Data Bus



Data bus boleh dianggap sebagai jalan yang digunakan untuk menghantar data. Semakin lebar jalan, semakin banyak data boleh dihantar dalam sesuatu masa. Data bus kelajuan rendah boleh dianggap sebagai jalan raya satu lorong, manakala data bus kelajuan tinggi umpama lebuh raya 4 lorong. 


Data bus boleh dibahagikan kepada 3 kelas utama iaitu:
  • LIN Bus 
  • Low Speed CAN Bus 
  • High Speed CAN Bus



LIN Bus merupakan rangkaian yang disambungkan secara selari, yang digunakan untuk menghubungkan pelbagai komponen di dalam kenderaan. Kos penghasilan LIN Bus adalah lebih murah berbanding dengan CAN Bus.

LIN Bus juga dikenali sebagai “single wire bus”, sistem hanya boleh menghubungkan komponen di dalam ruang yang terhad contoh bumbung kenderaan. Ia terdiri daripada 1 modul kawalan “master” dan 16 modul kawalan “slave”. Kelajuan penghantaran data ialah 20 kbit/saat, ia ditentukan oleh software yang digunakan di dalam modul kawalan LIN. Kadar kelajuan maksimum ialah 1/5 dari kadar kelajuan Low speed CAN di dalam kenderaan.

 

Low speed CAN bus biasanya digunakan untuk sistem yang tidak memerlukan kelajuan tinggi seperti sistem hiburan dan maklumat (infotainment) dan sistem keselesaan (convenience system).



K wire digunakan untuk menghubungkan modul kawalan kepada diagnosis plug untuk mengesan kerosakan.


High speed CAN digunakan untuk menghubungkan modul kawalan yang penting seperti enjin, kotak gear dan brek




__________________________________________________________

Nak tahu cara untuk menambah pendapatan?
Langkah pertama untuk menambah pendapatan ialah dengan menambah ilmu!
Jom tingkatkan ilmu jualan dan pemasaran.
Nak jual apa?

Jualan adalah berkaitan menolong orang lain menyelesaikan masalah mereka.

Klik link ini sebagai tanda support:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara k...

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan gesera...

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada tran...