Langkau ke kandungan utama

Syarat untuk enjin mati secara automatik (Start stop system)

Enjin akan hanya dimatikan secara automatik apabila syarat–syarat berikut dipenuhi:
  • Suhu cecair penyejuk berada julat yang ditetapkan.   
Suhu cecair penyejuk mesti berada pada tahap minimum yang ditetapkan, jika suhu enjin lebih rendah daripada kadar minimum enjin tidak akan dimatikan kerana catalytic converter tidak boleh berfungsi. 
  • Suhu udara luar berada julat yang ditetapkan. 
Suhu luar mesti berada pada tahap yang ditetapkan, jika suhu udara luar lebih rendah atau lebih tinggi daripada kadar yang ditetapkan semasa sistem penyaman udara (aircond) sedang beroperasi, enjin tidak akan dimatikan. 


  • Suhu dalam kenderaan berada julat yang ditetapkan.

Suhu dalam kenderaan mesti berada pada tahap yang ditetapkan, jika suhu dalam kenderaan tidak mengikut tahap yang ditetapkan semasa sistem penyaman udara (aircond) sedang beroperasi, enjin tidak akan dimatikan. 

  • Aircond compressor tidak aktif.
Jika aircond compressor sedang bekerja untuk mencapai suhu yang ditetapkan di dalam kabin. Enjin tidak akan dimatikan. 
  • Bateri mempunyai cas yang cukup untuk menghidupkan enjin.
Jika cas di dalam bateri tidak mencukupi. Enjin tidak akan dimatikan. Untuk memastikan semua peralatan elektrik mendapat bekalan kuasa yang diperlukan. Untuk memastikan enjin boleh dihidupkan semula. 
  • Tali pinggang keselamatan sedang dipasang.
Jika tali pinggang keselamatan tidak dipasang. Enjin tidak akan dimatikan. Mungkin pemandu keluar dari kenderaan dengan tanpa mematikan enjin. Jika enjin mati secara automatik, ia mungkin akan hidup semula semasa pemandu berada di luar kenderaan. 
  • Pintu di sebelah pemandu ditutup
Jika pintu di bahagian pemandu terbuka. Enjin tidak akan dimatikan. Mungkin pemandu keluar dari kenderaan dengan tanpa mematikan enjin. Jika enjin mati secara automatik, ia mungkin akan hidup semula semasa pemandu berada di luar kenderaan. 
  • Stereng tidak diputar
Jika stereng diputar. Enjin tidak akan dimatikan. Apabila stereng diputar, kuasa enjin diperlukan untuk memutarkan stereng.

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas