Langkau ke kandungan utama

Jenis kebisingan - Brek berkiut (brake squeal)



Masalah berkaitan sistem brek yang terjadi pada sistem brek ialah brek berkiut. Brek berkiut ialah keadaan di mana sistem brek menghasilkan bunyi yang nyaring. Jika bunyi ini hanya terhasil pada permulaan pergerakan kenderaan ia mungkin disebabkan oleh lembapan yang terdapat pada pelapik brek.


Bunyi brek berkiut ini juga boleh dihasilkan oleh geseran antara komponen brek semasa membrek. Komponen brek yang haus atau rosak boleh menghasilkan getaran menyebabkan brek berkiut. Frekuensi bunyi yang dihasilkan dipengaruhi oleh tekanan pedal brek, kelajuan kenderaan dan suhu brek. 

Brek gelendong pada awalnya mengeluarkan bunyi yang bernada rendah dan bertambah nyaring selari dengan pertambahan tekanan pedal brek. Brek cakera biasanya menghasilkan bunyi berkiut yang nyaring di bawah tekanan pedal yang lembut.



Sumber-sumber utama bunyi brek berkiut adalah:

  • Kehausan pada kekasut brek
  • Ketebalan cakera atau gelendong brek yang tidak seragam
  • runout berlebihan
  • Kerosakan atau pencemaran permukaan geseran



Masalah ini boleh diatasi dengan membuat penggantian atau pembaikan seperti yang dicadangkan oleh pengeluar kenderaan. Semua komponen brek hendaklah dibersihkan semasa membuat kerja menservis sistem brek.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara k...

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan gesera...

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada tran...