Langkau ke kandungan utama

Dr Auto ILPKL



Dr Auto ILPKL (drautoilpkl.weebly.com)  adalah model yang diadaptasi dari model School Enterprise (SE) yang diperkenalkan oleh Nik Kafka melalui NGO Teach A Man To Fish yang beribu pejabat di Finsbury Park, London bermula dari tahun 2006. SE diperkenalkan sebagai satu sistem pendidikan yang menyediakan pelajar dengan pengetahuan asas untuk bekerja, hidup dan terus belajar selepas tamat pengajian di dalam sistem pendidikan rasmi. Golongan sasar program ini terdiri daripada pelajar yang berada di Afrika, Latin Amerika dan Asia.




Sebagai satu usaha untuk menggalakkan sekolah di seluruh dunia melibatkan diri di dalam program SE, Teach A Man To Fish telah menganjurkan School Enterprise Challenge yang menawarkan hadiah sebanyak USD50,000. Pada tahun 2016, sebanyak 5265 sekolah dari 106 negara telah mengambil bahagian di dalam program ini. Melalui program ini pelajar diajar mengenai cara untuk menjalankan perniagaan sebenar untuk mendapatkan keuntungan yang boleh digunakan untuk membantu membiayai kos operasi sekolah atau badan amal pilihan mereka.

Di Malaysia, Institusi kemahiran seperti Giat Mara, Kolej Vokasional dan IKBN serta Universiti Awam telah menubuhkan inkubator yang bertujuan untuk mendedahkan bidang keusahawanan sebagai satu cabang pekerjaan kepada pelajar.

Kerajaan Malaysia melalui Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDEC) telah memperkenalkan persidangan Daya e-Usahawan yang bertujuan untuk mengiktiraf pencapaian pelajar yang mampu menjana pendapatan yang tertinggi melalui program pembangunan usahawan yang dijalankan di tempat mereka menuntut ilmu. Untuk tahun 2016, seramai 3000 peserta dari seluruh Malaysia telah terpilih untuk menyertai program yang amat berprestij ini. Penyampaian anugerah yang terdiri daripada pelajar terbaik, usahawan mikro terbaik dan pusat bidang pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TVET) terbaik ini telah disampaikan oleh Datuk Seri Najib Razak.

Sejarah penubuhan Dr Auto ILPKL
 Dr Auto ILPKL telah dirasmikan oleh Datuk Romli Hassan, Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi), Kementerian Sumber Manusia selaku wakil rasmi kepada Timbalan Menteri Sumber Manusia, pada 2 April 2015, bersempena dengan Majlis pemeteraian kerjasama pintar antara ILPKL dengan UiTM berkaitan kerjasama pembangunan sumber manusia dalam bidang teknologi solar fotovoltan.


Objektif penubuhan Dr Auto ILPKL ialah untuk meningkatkan kompetensi serta kebolehpekerjaan graduan ILPKL khususnya di bidang Automotif, mendedahkan pelajar kepada situasi pekerjaan sebenar, menawarkan perkhidmatan pembaikan kenderaan kepada  komuniti setempat dengan kos yang berpatutan serta membantu lepasan sekolah,pekerja industri dan orang ramai meningkatkan kemahiran di dalam bidang Automotif. 

Pada peringkat awal penubuhannya Dr Auto ILPKL hanya menawarkan kursus kemahiran penyelenggaraan kenderaan untuk kakitangan di bawah Kementerian Sumber Manusia dan komuniti secara percuma. Kursus pengenalan teknik penyelenggaraan kenderaan secara percuma ini telah diadakan sebanyak 3 siri pada tahun 2015 dan telah dihadiri oleh seramai 16 orang peserta. 

Dr Auto turut menjalankan kerja pembaikan ringan pada setiap hari Jumaat sebagai salah satu program khidmat masyarakat (CSR) serta aktiviti promosi untuk memperkenalkan Dr Auto ILPKL kepada komuniti setempat. Aktiviti pembaikan kenderaan dijalankan oleh para pelajar di bawah pengawasan pengajar pakar yang telah berkhidmat sebagai pengajar di antara 5 hingga 25 tahun. Menurut rekod sehingga Mei 2017, sebanyak 300 buah kenderaan telah mendapatkan perkhidmatan membaiki kenderaan yang disediakan oleh Dr Auto ILPKL.  

Kerjasama strategik 2017
Sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kerjasama dengan industri Dr Auto ILPKL sedang berbincang dengan pelbagai pihak seperti Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perodua, Honda Malaysia, Nano Malaysia,Clear Carbon Malaysia, FSA Racing, SRT Racing, IDEAS CAD Technology, Teraju dan Spanco bagi meneroka ruang kerjasama yang baru pada masa akan datang.

eUsahawan
Revolusi Industri 4.0 yang dipacu oleh pelbagai gajet canggih seperti telefon pintar dan tablet telah merubah gaya hidup manusia, jika dulu manusia membeli barangan kerana terpengaruh dengan iklan yang disiarkan oleh TV dan radio, kini manusia membeli barangan kerana faktor seperti harga, kualiti dan kaedah pembelian yang mudah. Revolusi 4.0 juga akan menyebabkan kerja tradisional mengecil atau pupus.

Untuk mengatasi masalah ini usahawan terkenal seperti Jack Ma dan Robert Kiyosaki mengusulkan supaya semua orang menjadi usahawan. Usahawan akan mampu untuk mengenal pasti  ruang dan peluang pekerjaan baru sesuai dengan peredaran zaman semasa. Usahawan juga mampu menjana pendapatan sendiri serta mewujudkan peluang pekerjaan kepada orang lain.

Program eUsahawan (eusahawan.mdec.my) telah dilancarkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada 23 November 2015. Program eUsahawan merupakan salah satu inisiatif kerajaan untuk menerapkan nilai dan ilmu keusahawanan digital di kalangan golongan belia dan usahawan mikro. 


Program eUsahawan terbahagi kepada dua; eUsahawan muda dan eUsahawan Desa. eUsahawan Muda merupakan program kerjasama antara MDEC dan Institusi Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) bagi memperkasakan keusahawan digital di peringkat akar umbi. Kerjasama ini melibatkan penerapan ilmu keusahawan digital ke dalam kurikulum pendidikan demi memberi pendedahan kepada para pelajar untuk menerokai peluang sebagai usahawan digital. eUsahawan Desa pula merupakan program keusahawanan digital untuk usahawan mikro. Program jangka pendek selama 2 hari dijalankan di institusi TVET dan pusat latihan yang terpilih di seluruh negara.

Dr Auto MOST Team
Bagi merealisasikan hasrat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai usahawan dari kalangan pelajar TVET, Dr Auto ILPKL dengan kerjasama Mobile Oil Service Team (MOST) telah melancarkan Dr Auto MOST Team pada ​15 Jun 2017.

Melalui kerjasama dengan MOST, Dr Auto ILPKL yang berfungsi sebagai MOST drive thru mampu menawarkan servis pembaikan kenderaan dengan pakej yang berpatutan selama 5 hari seminggu dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang.

 

MOST turut menawarkan peluang perniagaan kepada para pelajar  dengan modal serendah RM80.00 sahaja. Rakan niaga MOST dikenali sebagai MOST Technician. 

Penjenamaan dan pemasaran Dr Auto
Untuk memudahkan penjenamaan, semua MOST drive thru yang beroperasi di dalam premis ILJTM akan menggunakan jenama Dr Auto. Sehingga 8 Ogos 2017, sebanyak 7 buah ILJTM yang terdiri daripada ADTEC Melaka, ILP Kuala Lumpur, ILP Mersing, ILP Pasir Gudang, ILP Jitra, ILP Kota Bahru dan ILP Kota Kinabalu telah mengguna pakai jenama Dr Auto untuk menjalankan perkhidmatan membaiki kenderaan sebagai salah satu program keusahawanan. Usaha secara berterusan sedang dijalankan bagi mengembangkan lagi model perniagaan ini ke kesemua ILJTM yang menjalankan kursus Automotif.



Penjenamaan (branding) dan pemasaran (marketing) jenama Dr Auto dilakukan dengan menggunakan media digital. Menurut kajian yang dibuat oleh netmarketshare.com, Internet digunakan untuk mencari maklumat sebanyak 6,586,013,574 kali dalam sehari, daripada jumlah itu Google digunakan sebanyak 4,464,000,000 kali sehari. Kajian tersebut turut mendedahkan bahawa sehingga April 2017, 77%  dari pengguna Internet di seluruh dunia menggunakan Google untuk mencari maklumat.

Untuk memudahkan pengguna Internet mendapatkan maklumat berkaitan Dr Auto ILPKL, lokasi Dr Auto ILPKL telah didaftarkan melalui aplikasi Google My Business, pengguna Internet juga boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai Dr Auto ILPKL melalui laman web, drautoilpkl.weebly.com serta laman facebook Dr Auto ILPKL.

Hasil carian di enjin carian Google pada 21/8/2017, kata kunci Dr Auto menghasilkan 248 juta hasil carian dan maklumat berkaitan Dr Auto ILPKL di paparkan di muka surat pertama di kedudukan 6. Dalam masa yang sama carian dengan kata kunci Dr Auto ILPKL menghasilkan 373 hasil carian dengan laman Dr Auto ILPKL berada di kedudukan teratas dan facebook Dr Auto ILPKL berada di kedudukan kedua. 
  
ILPKL Motorsport
Pasukan Motorsport ILPKL telah dirasmikan Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Manusia Datuk Chin Phaik Yoong pada 23 September 2014. Objektif utama penubuhan pasukan ini ialah untuk mempromosikan ILPKL kepada masyarakat melalui sukan pemotoran.


Sehingga hari ini pasukan Motorsport ILPKL telah menghasilkan 3 buah jentera kart dan sebuah kereta drag. 


Kejayaan yang telah dicapai oleh jentera Satria Neo ialah tempat kelima di dalam kategori kelas H, Melaka Time Attack Wars 2015, di MITC Melaka; tempat ketiga di dalam Kelas J, KLFX Superspeed Malaysia Finale 2016 serta mendapat tempat ke enam di dalam Revmax Time Attack 1st Anniversary 2017 di MITC Melaka.



Jentera perlumbaan go kart pula telah menyertai 2 kejohanan eimaRace pada tahun 2015 dan 2016 seta berjaya berada di kedudukan ke 5 di dalam pertandingan 2015, manakala pertandingan eimaRace 2016 berakhir dengan tanpa sebarang keputusan rasmi kerana insiden yang berlaku semasa sesi perlumbaan sedang berjalan.

Sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran berkaitan pembinaan jentera perlumbaan pasukan ILPKL Motorsport telah bekerjasama dengan beberapa syarikat seperti SRT Racing, FSA Racing, Idea Cad Technology dan Mentari Academy, untuk mendapatkan khidmat nasihat serta mempelajari teknik pembinaan jentera perlumbaan yang berkesan.

Kerjasama di antara Pasukan Motorsport ILPKL dengan Pesona Aman Sdn Bhd (Pesona Aman) yang bermula pada 12 April 2017, telah membuka ruang untuk pasukan Motorsport ILPKL bergiat secara aktif di dalam perlumbaan go kart profesional, sehingga Ogos 2017, ILPKL telah terlibat di dalam 3 siri kejohanan Rotax MAX challenge yang melibatkan peserta dari pelbagai negara Asia seperti India, Taiwan, Indonesia, Hong Kong dan Thailand.

Untuk memantapkan lagi pengetahuan pelajar berkaitan dunia Automotif, ILPKL sedang bekerjasama dengan Pesona Aman untuk membangunkan 20 buah jentera kart dengan menggunakan enjin Modenas.  Sebanyak 5 unit kart yang pertama telah diterima pada 8 Ogos 2017 dan kart pertama telah berjaya disiapkan pada 15 Ogos 2017. 


Sukan pemotoran menawarkan pendapatan yang lumayan. Secara kasar mekanik terlatih berpeluang meraih pendapatan sehingga RM5000.00 untuk satu kejohanan (5 hari bekerja) bergantung kepada lokasi di mana kejohanan tersebut diadakan. 


Persediaan untuk  menghadapi perubahan teknologi
Dr Auto ILPKL  turut dilengkapi dengan makmal kenderaan hibrid dan elektrik yang menempatkan peralatan asas untuk menjalankan kursus penyelenggaraan kenderaan hibrid dan elektrik. Ini adalah merupakan persediaan awal Jabatan Tenaga Manusia untuk menawarkan kursus  EEV-Hybrid System tahap 2 & 3 di masa akan datang.


Makmal yang terletak di bangunan Syed Mohamad Noor Excellence Center (SyMNEC) telah dirasmikan oleh Tuan Syed Mohamad Noor Syed Mohd Ali, Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Tenaga Manusia pada 26 Januari 2017. 



Antara peralatan yang terdapat di makmal hibrid ILPKL ialah Toyota Prius 2014, LN Car train dan komponen sebenar yang  terdiri daripada inverter, air cond compressor dan high voltage battery.
















Lokasi kami:




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas