Langkau ke kandungan utama

Bluetooth: Asas kepada Vehicle Infotaiment

 Kita semua menggunakan pelbagai alat komunikasi tanpa wayar setiap hari sama ada secara sedar atau sebaliknya. Radio dan TV menerima siaran melalui gelombang radio yang dipancarkan sejauh ratusan atau ribuan KM dari tmpat kita berada. Telefon tanpa wayar menggunakan konsep yang sama untuk menerima dan menghantar isyarat kepada set telefon yang berada di kawasan tertentu di dalam rumah. Semasa menggunakan WiFi, komputer menghantar dan menerima data daripada router yang bersambung kepada rangkaian Internet. Semua teknologi ini menghantar dan menerima isyarat dengan tanpa melibatkan penggunaan wayar sebaliknya isyarat dan data dihantar melalui gelombang radio dalam udara.


Bluetooth ialah teknologi gelombang radio yang direka untuk membuat hubungan komunikasi jarak dekat yang melibatkan jarak kurang daripada 10 meter. Kebiasaannya Bluetooth digunakan untuk memuat turun foto, membuat sambungan antara wireless mouse dan laptop, menyambungkan hand free headset kepada telefon dan sebagainya.


Peralatan Bluetooth mempunyai antenna terbina dalam yang terdiri daripada transmistter dan receiver yang berfungsi untuk menghantar dan menerima maklumat daripada peralatan lain yang mempunyai sambungan Bluetooth. Sambungan Bluetooth mempunyai 3 kelas:

Kelas 1 boleh beroperasi sehingga 100 meter;

·       Kelas 2 (yang paling banyak digunakan) boleh mencapai sehingga 10 meter; dan

·       Kelas 3 hanya boleh membuat sambungan sejauh 1 meter sahaja.


Bluetooth menghantar dan menerima gelombang radio 2.5 GHz dengan menggunakan 79 frekuensi (Channel) yang berbeza. Gelombang radio yang digunakan oleh peralatan Bluetooth tidak akan mengganggu peralatan lain seperti radio, televisyen, telefon atau peralatan perindustrian dan peranti perubatan. Secara teori rangkaian Bluetooth adalah lebih selamat berbanding rangkaian yang lain seperti rangkaian WiFi.


Peralatan Bluetooth berkebolehan untuk mengesan dan membuat sambungan dan berkomunikasi dengan satu hingga lapan buah peranti dalam sesuatu masa. Semasa membuat komunikasi antara peralatan setiap pasangan peralatan akan menggunakan salah satu daripada 79 saluran yang tersedia secara rawak. Jika satu saluran yang dipilih telah digunakan ia akan melompat ke saluran yang lain kaedah ini dikenali sebagai spread spectrum frequency hoping. Kaedah ini bertujuan untuk menghalang gangguan pada peralatan elektrik yang lain.


Apabila dua atau lebih peralatan Bluetooth berkongsi maklumat bersama, satu rangkaian komputer mini yang dipanggil sebagai Piconet akan terbentuk. Peralatan boleh masuk atau keluar dari Piconet pada bila-bila masa. Sebuah peralatan akan bertindak sebagai Mastr dan peralatan lain akan menjadi Slave dan mematuhi arahan Master.  Gabungan dua atau lebih Piconet dikenali sebagai Scatternet.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Stereng kuasa elektrik (Electric power steering)

Stereng kuasa elektrik (EPS) digunakan untuk menggantikan sistem stereng kuasa hidraulik dalam kebanyakan kenderaan baru. Kelebihan sistem ini ialah ia tidak memerlukan pam stereng kuasa, pam stereng kuasa memerlukan antara kuasa 8 hingga 10hp semasa terbeban. Sistem ini juga menghapuskan kebocoran minyak hidraulik serta keperluan untuk memeriksa paras cecair stereng kuasa. EPS juga telah menghapuskan bunyi bising yang dihasilkan oleh pam stereng kuasa, serta mengurangkan penggunaan paip dan injap hidraulik. Ia juga menghasilkan kawalan sistem stereng yang lebih baik.   Stereng kuasa elektrik menyediakan bantuan kuasa walaupun semasa enjin tidak bekerja. Ia juga menjimatkan penggunaan bahan api kerana ia lebih ringan dan digerakkan oleh motor elektrik arus terus (DC motor) hanya menggunakan kuasa elektrik apabila bantuan kuasa diperlukan sahaja. EPS digerakkan menggunakan motor 12V dan tidak menggunakan kuasa enjin sebagai punca kuasa, ini menyebabkan tiada perubahan pada cara kenda

Fungsi sistem pelinciran kenderaan

Sistem pelinciran merupakan sistem yang penting di dalam enjin kenderaan.  Pemilik kenderaan hendaklah memastikan bahawa minyak pelicir yang digunakan adalah bersesuaian dengan keadaan enjin semasa dan kuantiti minyak pelincir yang terdapat di dalam enjin sentiasa berada pada paras yang mencukupi. Fungsi utama sistem pelinciran enjin ialah untuk membekal minyak pelincir ke komponen enjin yang bergerak seperti aci engkol (crankshaft), omboh (piston), rod penghubung (connecting rod), pemasangan injap (valve mechanism) dan gear.  Cylinder head Cylinder Block Valve Mechanism Piston Crankshaft Penggunaan minyak enjin yang tidak sesuai atau kuantiti enjin yang tidak mencukupi akan menimbulkan kerosakkan seperti  silinder menjadi calar, bearing terbakar atau haus dengan cepat. Palam pencucuh kotor, gelang omboh melekat, endap cemar enjin dan kadar penggunaan bahan api meningkat . Sistem pelinciran juga berfungsi untuk: Mengurangkan geseran dan kehausan

Komponen utama kenderaan hibrid

Kenderaan hybrid terdiri daripada: •        Enjin pembakaran dalam •        Motor Generator 1 (MG1) •        Motor Generator 2 (MG2) •        Planetary gear set •        Inverter •        HV battery •        HV ECU   Komponen utama kenderaan hybrid                                Motor generator 1 (MG 1) MG 1 berfungsi untuk menjana tenaga elektrik dan berfungsi sebagai motor penghidup (starter motor) untuk menghidupkan enjin. Ia mengandungi elemen kawalan untuk memisahkan planetary gear set yang berfungsi untuk mengawal fungsi continous variable gear ratio pada transaxle .. Ia juga berfungsi untuk mengecas bateri voltan tinggi (HV battery) serta membekalkan kuasa elektrik kepada MG2. Kedudukan MG1 pada enjin               Motor generator 2 (MG 2) Berfungsi untuk mengerakkan kenderaan pada kelajuan rendah (Engine “off”). Ia juga digunakan untuk menghasilkan tenaga tambahan semas